Original title:
Teambuildingové akce pro třídy dětí v inkluzi
Translated title:
Teambuilding Events for Classes of Children in Inclusion
Authors:
Štufková, Markéta ; Pavlová, Ilona (advisor) ; Daďová, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (ČJ) Název práce: Teambuildingové akce pro třídy dětí v inkluzi. Cíl práce: Hlavním cílem této diplomové práce bylo vytvoření metodiky pro využití jednodenní akce s názvem "teambuilding" pro třídy, ve kterých je začleněn žák se zdravotním postižením, se záměrem podpořit pozitivní utváření vztahů v rámci třídního kolektivu a ovlivnění postojů spolužáků k začlenění jedince se zdravotním postižením do výuky tělesné výchovy. V dílčím cíli jsme zkoumali, zda lze měnit postoje žáků k žákovi v inkluzi do školní tělesné výchovy pomocí kooperačních her a teambuildingových aktivit. Metody: V rámci teoreticko-empirické práce byla navržena a testována metodika jednodenního programu s prvky sportu a zážitkové pedagogiky (dále teambuildingu) cíleně zaměřená na zlepšení přijetí žáků se zdravotním postižením, sociálních vztahů ve skupině a obecně změnu postojů k inkluzi v tělesné výchově. Program byl testován na výzkumném souboru žáků 6. Ročníku ZŠ (n=19, průměrný věk 12 let) se třemi začleněnými žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Efekt byl sledován pomocí dotazníků CAIPE-CZ a Adjective-Checklist, vytvořených pro hodnocení změny postojů k integraci žáka do hodin tělesné výchovy. Výsledky: V práci navržená metodika teambuildingu pro podporu pozitivního utváření postojů v inkluzivních třídách zahrnuje...(AJ) Title: Teambuilding activities for classes of children in inclusion. Objective: The main aim of this thesis was the creation of a methodology for an activity called "team building" for classes, which the disabled pupil was integrated into. The main aim was to support the positive creation of relationships within the class team and influencing of classmates' attitudes to the inclusion of an individual with a disability into physical education. In the sub-aim, we researched if it is possible to change the attitudes of pupils to a pupil in inclusion in school physical education with the help of team building activities. Method: Under the terms of theoretical - empirical work, the methodology of the one-day programme with sports elements and experience teaching was proposed and tested, hereinafter team building. It was aimed at improvement of accepting the pupils with a disability, at an improvement of social relationships in a group and generally at the change of the attitudes to inclusion in physical education. The programme was tested on a research group of the pupils of the sixth grade of primary school (number of pupils 19, average age 12) with free integrated pupils with special educational Leeds. The effect was observed with the help of CAIPE-CZ questionnaires and Adjective-Checklist, which...
Keywords:
attitude; class climate; co-operation; inclusion; sport; inkluze; postoj; spolupráce; sport; třídní klima
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109593