Název:
Projevy rizikového chování adolescentů a možnosti prevence
Překlad názvu:
Expressions of adolescent risk behavior and possibilities if its prevention
Autoři:
Kalíšková, Ivana ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá rizikovým chováním adolescentů a možnostmi jeho předcházení formou prevence. Cílem práce je identifikace a zjištění nejčastějších forem rizikového chování, které se vyskytují ve věkové kohortě 18-19 let, tedy na prahu dospělosti, mezi středoškoláky (z úhlu jejich pohledu). Práce se rovněž zabývá tím, jaké možnosti předcházení tomuto chování nabízí oblast preventivní práce (z úhlu pohledu metodiků prevence). Diplomová práce ve formě mnohonásobné případové studie využívá jak výzkumné metody kvantitativní, kterými jsou strukturované dotazníky pro žáky vybraných středních škol ze shodné urbánní oblasti, tak i kvalitativní, jež zastupují polostrukturované rozhovory s metodiky prevence. Teoretická část práce vycházející z relativně obsáhlé dostupné literatury charakterizuje vývojové období adolescence, socializaci dítěte, předkládá souhrn obvyklých druhů rizikového chování adolescentů a popisuje systém prevence. Empirická část pak představuje vlastní výzkumné šetření, formuluje výzkumné otázky, charakterizuje výzkumný vzorek a představuje školy respondentů, dále prezentuje výsledky statistického zpracování sebraných dat a reakce metodiků prevence. Výsledky výzkumného šetření korelují s analytickou zprávou České školní inspekce o nejrozšířenějších druzích rizikového...This diploma thesis deals with risk behaviour of adolescents and possibilities of its prevention by means of prevention. The aim of the thesis is to identify and map the most common forms of risk behaviour, which occurs in the age cohort of 18-19 years, i.e. at the threshold of adulthood, among high school students (from their point of view). The thesis also deals with the possibilities of prevention of this behaviour provided within the area of preventive work (from the perspective of prevention methodologists). Using the form of multiple case studies, the thesis uses both quantitative research methods, which comprise structured questionnaires for pupils of selected secondary schools from the same urban area, as well as qualitative, which represent semi-structured interviews with prevention methodologists. The theoretical part of the thesis, based on relatively extensive literature available, characterizes the developmental period of adolescence, socialization of the child, presents a summary of the usual types of risk behaviour of adolescents and describes the system of prevention. The empirical part presents the research itself, formulates research questions, characterizes the research sample and presents the respondents' schools, then presents the results of statistical processing of collected...
Klíčová slova:
adolescence; akreditace kurzu; arteterapie a dramaterapie; preventivní programy; rizikové chování; accreditation course; adolescence; art therapy and dramatherapy; preventive programs; risk behaviour