Název:
České novobarokní sochařství
Překlad názvu:
Czech Neo-baroque Sculpture
Autoři:
Bezoušková, Martina ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent) ; Šámal, Petr (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] K základním cílům předkládané disertační práce patří ozřejmění významu novobarokních tendencí a jejich zařazení do kontextu vývoje českého sochařství. Aby bylo možné lépe pochopit úlohu novobaroka vzhledem k českému prostředí, je zapotřebí nejprve projít samotný proces rehabilitace barokních hodnot, který s sebou ve druhé polovině 19. století přinesl tvořivý přístup k motivům 17. a 18. století. Docenění baroka se věnuje první část této práce, která mapuje zásadní dobové studie a pojednává o společensko-kulturních a ideových předpokladech, které vedly k rozšíření zájmu o baroko. V tomto ohledu silně zaznívá především téma pražské asanace, díky níž se z většiny sochařů stali modeléři, kteří přetvářeli novobarokní fasády nově postavených domů v komplexní výzdobné programy dynamického a dekorativního charakteru. Třetí kapitola se rovněž zabývá velmi cenným ideovým podnětem, a sice dobovými vzorníky Celdy Kloučka a Friedricha Ohmanna, které velkou měrou přispěly k rozšíření povědomí památek českého baroka jako inspiračních zdrojů pro dekorativní plastiku a štukový dekor. Na úvodní část přímo navazuje čtvrtá kapitola, jež se věnuje podnětům barokních sochařů Matyáše Bernarda Brauna a Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa, jejichž tvorba ovlivnila mladou sochařskou generaci svou snahou o monumentalitu,...One of the main goals of this thesis is to better understand Czech Neo-Baroque tendencies and their placement within the context of Czech sculpture in general. To be able to better understand the role of Neo-Baroque in this artistic branch it is important to first cover the process of Baroque's revival in Czech lands which triggered creative approach to Baroque motifs and the birth of Neo-Baroque at the end of the 19th century. This is covered in the first part of the thesis. The opening chapter mentions different perceptions of the term Neo-Baroque and how its understanding evolved from the 19th century until present. Chapter that follows elaborates on the topic of Neo-Baroque being one of the historicizing styles and discusses the cultural and ideological circumstances which led to its widespread use. The topic that strongly resonates here is the Prague urban sanitation which turned most of the sculptors into modelers who would transform Neo-Baroque facades of new buildings into complex decorative schemes. The topic in question also covers periodical swatches of Celda Klouček and Friedrich Ohmann, a very valuable ideological impulse which significantly contributed to raising awareness of the Baroque beauties of Czech provenience as an inspirational source for decorative sculpture and plaster...
Klíčová slova:
sochařství|novobaroko|Celda Klouček|19. století|Vilím Amort|Heinrich Wölfflin|pražská asanace|ornament|Krasoumná jednota; Sculpture|Neo-Baroque|Celda Klouček|19th Century|Vilím Amort|Heinrich Wölfflin|Prague Sanitation|Ornament|Art Union in Prague