Název:
Osvojování lingvistického pojmu a termínu spojka u žáků 1. stupně ZŠ
Překlad názvu:
The Process of Acquiring the Linguistic Concept of Conjunction by Primary School Pupils
Autoři:
Martáková Styblíková, Jana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Höflerová, Eva (oponent) ; Čechová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Osvojování lingvistického pojmu a termínu spojka u žáků 1. stupně ZŠ Autor: Mgr. Jana Martáková Styblíková Katedra: Katedra českého jazyka, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Školitel: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Abstrakt Disertační práce se zabývá problematikou osvojování lingvistického pojmu a termínu spojka u žáků 1.-5. ročníku základní školy, pracuje s dětskými prekoncepty v jazykové oblasti a seznamuje s tím, jakým způsobem žáci 1. stupně základní školy s pojmem spojka pracují. Mapuje kognitivní procesy žáků v rámci osvojování jazykového jevu spojka a důležité okamžiky, v nichž se v žákovské mysli prvotní dětský prekoncept mění v jazykový termín. Seznamuje s procesem konceptualizace jazykové skutečnosti, při níž dochází k odpoutání od naivní dětské představy pojmu spojka ke konkrétnímu lingvistickému termínu spojka jako slovního druhu. Popisuje jednotlivé části výzkumu, při nichž se postupně transformují jednotlivé myšlenkové operace žáků v oblasti lingvistického uchopení pojmu spojka. Představuje jednotlivé výzkumné metody jako nástroje, pomocí nichž sledujeme vývoj naivního dětského prekonceptu pojmu spojka v koncept jazykový. Řízené rozhovory s žáky 1. stupně základní školy za doprovodu postupů zakotvené teorie nám postupně odhalují a vyobrazují skutečnost v podobě konkrétního...Title: The Process of Acquiring the Linguistic Concept of Conjunction by Primary School Pupils Author: Mgr. Jana Martáková Styblíková Department: Czech Language Department Supervisor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Abstract: The dissertation deals with the issue of acquiring the linguistic concept and the term of the conjunction by primary school pupils of 1st-5th, works with children's preconceptions in the language area and introduces how the pupils of the first grade of the elementary school work with the term conjunction. It maps the cognitive processes of pupils in the context of the acquisition of the conjunction language phenomenon and the important moments in which the primary child preconception changes into the language term in the pupils mind. Introduces with the process of conceptualizing the language reality, in which he detaches from the naive child concept of conjunction to the specific linguistic term of a conjunction as a verbal type. It describes the individual parts of the research, in which the individual thought movements of pupils in the area of linguistic gripping of the term conjunction are gradually transformed. It presents the individual research methods as tools by which we monitor the development of the preconception of the conjunction in the linguistic concept. Managed interviews...
Klíčová slova:
kognitivní procesy; konceptualizace; lingvistický pojem; lingvistický termín; myšlenkové operace; prekoncept; spojka; žák 1. stupně ZŠ; cognitive processes; conceptualization; conjunction; Linguistic term; linguistic term; preconception; pupil of primary school; thought operations