Název:
Muž jako učitel na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Male elementary school teacher
Autoři:
Kašparová, Veronika ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této práce je muž jako učitel na prvním stupni základní školy. Předkládaná práce si klade za cíl zjistit, jaká je role muže jako učitele v prostředí prvního stupně základní školy a co tato role obnáší. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je popsána učitelská profese z hlediska vývoje profesní dráhy učitele, profesní identity a osobnosti učitele. Zabývá se vztahem mezi učitelem a žákem, dále také genderovou problematikou ve školním prostředí. Těžištěm teoretické části je prezentace zahraničních výzkumných prací týkající se mužů učitelů. Empirická část je koncipována jako případová studie učitele prvního stupně jedné z pražských základních škol. Jsou zde využity metody rozhovoru s učiteli, dotazníky od rodičů žáků a dlouhodobé zúčastněné pozorování třídy. Výsledky případové studie jsou dále rozšířeny o vyjádření osmi mužů učitelů z různých základních škol v Praze. Výzkum ukázal, že specifikem mužské učitelské role je "učitel jako kamarád". Příčinou tohoto specifika se jeví liberálnější pojetí výuky. Role učitele pak obnáší určitá dilemata v přístupu a chování vůči žákům, jejich rodičům a společnosti. Klíčová slova Učitel, muž, žák, model role, první stupeň základní školyThe subject of the current study is "man as an elementary school teacher". The aim of the thesis is to determine what the role of a male elementary school teacher is and what this role involves. The current study is divided into two parts, the theoretical part and the empirical part. The theoretical part includes the description of the teaching profession (the teaching career path, career identity, and personality of the teacher), the relationship between the teacher and the student, and gender issues in the school environment. The core of the theoretical part is the discussion of the previous research from abroad regarding male teachers. The empirical part is a case study of a male elementary school teacher from one of the elementary schools in Prague. The methods used involve interviews with other teachers, questionnaires from parents and a longitudinal observation of the class. The results of the case study are then further extended by statements of eight male teachers from a range of elementary schools in Prague. The study has revealed that one of the aspects of the male teacher's role is "teacher as a friend". The reason for this might be a more liberal style of teaching. This leads to specific dilemmas in the teacher's behaviour towards the students, their parents, and the society. Key words...
Klíčová slova:
Učitel|muž|žák|model role|první stupeň základní školy; Teacher|man|student|role model|elementary school