Original title:
Analýza ANO 2011 a SPD podle teorie politických stran a jejich marketingové strategie v parlamentních volbách
Translated title:
Analysis of ANO 2011 and SPD according to the theory of political parties and their marketing strategy in parliamentary elections
Authors:
Zimmermannová, Adéla ; Perottino, Michel (advisor) ; Brunclík, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato předložená diplomová práce si kladla za cíl shrnout a zhodnotit dosavadní poznatky o dvou politických subjektech, kterými byly hnutí ANO a SPD i předchůdce druhého zmíněného, tedy hnutí ÚSVIT. Analýza těchto subjektů byla následně podrobena v práci rozvedené teorii. Nejdříve bylo zapotřebí vypořádat se v tématem nových politických stran. Jako klíčové byly pro práci vybrány teorie Paula Lucardieho (2000) a Allana Sikka (2005). Zejména podle teorií těchto autorů byla hnutí ANO a SPD identifikována jako nové strany a následně byla i detailněji rozdělena do jednotlivých typů. Teoretická část se pak zabývala dalším fenoménem mezi novými stranami poslední doby, a to pojmem podnikatelská strana (Kopeček, Hloušek, Chytilek, Svačinová, 2018). Tento pojem byl identifikován v první řadě podle teorie Jonathana Hopkinse a Cateriny Paolucci (1999), kteří takové strany popisují, jako jinou formu podnikání. Svým základním definičním minimem ke zhodnocení podnikatelské strany v této práci přispěli i autoři Kopeček, Hloušek, Chytilek a Svačinová (2018: 37-38). Díky těmto výše zmíněným autorům tak mohly být subjekty ANO a SPD hodnoceny jako úspěšné politické podnikatelské projekty. Hnutí ÚSVIT, jako předchůdce SPD, bylo také klasifikováno jako podnikatelská strana. Pro podnikatelské strany je však také typická...The aim of this diploma thesis is to analyze and then to compare two political subjects, namely ANO 2011 and Svoboda a přímá demokracie (previously Úsvit přímé demokracie). The aim of this work is to find out if these political subjects are new political parties and business firm parties according to necessary criterions. The main point of the business firm party is political marketing and political strategies for campaigns of these parties. That is the reason why this diploma thesis makes analyze of marketing strategies in parliamentary elections at the year 2013 and 2017. The main aim is to figure out if both parties works and act as marketing product that follows the rule of supply and demand. Or, if parties work as enterprise which benefits from state subsidies. Thank to this research I possible to see the differences between these two political subjects and others established political parties in the Czech Republic. The research proved that ANO 2011 and Svoboda a přímá demokracie (previously Úsvit přímé demokracie) are new political parties and even are business firm parties. Even through are both subject part of concept business firm party, they are not the same type. Both political movements have many differences between themselves. Differences as stronger leader management position at...
Keywords:
ANO 2011; Business firm party; Dawn of the Direct Democracy Tomio Okamura; Freedom and Direct Democracy - Tomio Okamura; political marketing; ANO 2011; Podnikatelská strana; politický marketing; Svoboda a Přímá demokracie - Tomio Okamura; Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107450