Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Realita v československých kriminálních filmech z 60. let (s důrazem na postavu vyšetřovatele a kriminalistické metody)
Original title:
Realita v československých kriminálních filmech z 60. let (s důrazem na postavu vyšetřovatele a kriminalistické metody)
Translated title:
Realism in the Czechoslovak crime films from 60's (with the emphasis on the figure of criminalist and criminalistic methods)
Authors:
Staňková, Nikola ; Štoll, Martin (advisor) ; Bednařík, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Filmy či seriály s kriminální tematikou se mezi diváky těší velké oblibě. Poměrně dlouhou tradici mají i v České (Československé) republice. Konkrétně v 60. letech minulého století bylo v Československu natočeno několik kvalitních filmů s detektivní zápletkou, které dodnes patří ke klenotům tuzemské kinematografie a jsou v televizi poměrně často reprízovány. Snímky zobrazují nejen zločin, ale také následný průběh vyšetřování, a tedy i práci kriminalistů. Způsob zachycení policejní činnosti je divákům předkládán jako skutečný odraz reality a diváci mu často věří. Je proto zajímavé sledovat, zda filmové zpracování metod a postupů vyšetřování odpovídá skutečné kriminalistické praxi. Touto problematikou se zabývá předkládaná diplomová práce. Z hlediska policejní praxe a filmové naratologie analyzuje celkem pět československých snímků s kriminální tematikou a jejím cílem je zjistit, nakolik odpovídají zobrazené kriminalistické postupy tehdejší realitě. Důraz je kladen rovněž na postavu vyšetřovatele, jakožto představitele strážce zákona, a především hlavní filmové postavy. První část práce tvoří teoretický úvod do principů filmového vyprávění, částečně i do filmové teorie a především pak úvod do metodologie kriminalistiky. Druhá část práce je praktická. Teoretické poznatky jsou zde aplikovány při...Films and series with criminal themes are very popular among audience. They also have quite a long tradition in the Czech (Czechoslovak) cinematography. Specifically in the 60's a lot of quality films with detective plots were made and they are appreciated among the audience until today. They are also repeated in television frequently. These films demonstrate both crime and further investigation, focused on the police activity. This representation is frequently portrayed as a reality and the audience tend to view it as such. Therefore, it is interesting to observe if this representation corresponds to real forensic practice. This diploma thesis deals with the given matter. It analyses five Czechoslovak crime films from the 60's and its goal is to determine if the forensic methods correspond to then reality. It also focuses on the figure of the investigator as the representative of the law and as the main character. The first part of the thesis is comprised of the theoretical background. It describes the principles of film narrathology and mainly the principles of forensic methodology and practice. The second part of the thesis is practical. The theoretical background is applied here to analyse each of the chosen films. The summary responds to the research question and summarizes results of the analysis.
Keywords:
content analysis; crime film; criminalist; Czechoslovak cinematography; discourse analysis; film narratology; forensic methodology; forensic practice; investigation; narrative analysis; analýza diskurzu; filmová naratologie; kriminalistická metodologie; kriminalistická praxe; kriminální film; narativní analýza; obsahová analýza; vyšetřovatel; vyšetřování; Československá kinematografie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/108191