Original title:
Meta-Analýza: Krása a Výkonnost
Translated title:
Beauty and Productivity: A Meta-Analysis
Authors:
Bortnikova, Kseniya ; Havránek, Tomáš (advisor) ; Pertold-Gebicka, Barbara (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis conducts a quantitative synthesis of 418 estimates of the effect of beauty on productivity as reported in 37 studies. We test the estimates of beauty effect for publication selection, using informal testing of the funnel plot as well as formal testing methods. We find solid evidence of selective reporting: positive estimates of the beauty effect are preferred in literature. To determine the sources of heterogeneity in the reported estimates, we collect the set of 21 explanatory variables. We take the model uncertainty into account and employ the Bayesian model averaging; the Frequentist model averaging is used as a robustness check. The results indicate that differences in the reported estimates appear to be driven by choice of study design and sources of real heterogeneity, such as geographical regions and individual characteristics of respondents (age, education and cognitive skills). The type of occupation and gender of respondents have no impact on the estimates of beauty effect in relation to productivity. The average beauty effect is probably much lower than commonly believed based on the available empirical literature. JEL Classification C83, J3,J7, M51 Keywords meta-analysis, beauty bias, productivity, dis- crimination, publication bias Author's e-mail xenia.bortnikova@gmail.com...Předložená práce provádí kvantitativní syntézu 418 odhadů efektu atrak- tivity na produktivitu, které byly získány ze 37 studií. Za účelem zjištění míry publikační selektivity jsem tyto odhady efektu atraktivity podrobila testům prostřednictvím neformálních testovacích metod jako je trychtýřový graf, jakož i prostřednictvím metod formálních. Pomocí nich jsem dospěla k přesvědčivým důkazům o existující selektivitě v uváděných údajích: V literatuře jednoznačně převažují pozitivní odhady efektu atraktivity. K určení zdrojů heterogenity v uvedených odhadech jsem shromáždila 21 vysvětlujících proměnných. V práci zohledňuji nejistotu modelů a spoléhám se na Bayesovské průměrování modelů. Pro potřeby kontroly robustnosti používám frekventistické průměrování modelů. Výsledky zkoumání naznačují, že rozdíly v uváděných odhadech jsou zřejmě důsledkem odlišné volby koncepce a různých zdrojů pravé heterogenity, jako jsou zeměpisné regiony a individuální rysy respondentů (věk, vzdělání a kogni- tivní schopnosti).Povolání a pohlaví respondentů nemají žádný vliv na odhady dopadů efektu atraktivity na produktivitu. Průměrná míra efektu atraktivity je pravděpodobně mnohem nižší...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107737