Název:
Zborcené přímkové plochy
Překlad názvu:
Non-developable ruled surfaces
Autoři:
Duspivová, Jiřina ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje zborceným přímkovým plochám, jejich teoretickému popisu a postupům tvorby fyzických modelů využitelných ve výuce. Teoretická část je zaměřena na definice základních pojmů a klasifikaci geometrických ploch. Ze zborcených přímkových ploch je hlouběji představeno šest vzorových ploch druhého až čtvrtého stupně - jednodílný rotační hyperboloid, zborcený hyperboloid, hyperbolický paraboloid, Küpperův konoid, Plückerův konoid a přímý kruhový konoid. V praktické části byly vzorové plochy z teoretické části zpracovány pomocí grafického softwaru Rhinoceros 3D a zkonvertovány programem Slic3r PE do vstupu kompitabilního s 3D tiskárnou, na které byly vytištěny. Vytvořeno tak bylo několik názorných výukových modelů.The bachelor thesis deals with non-developable ruled surfaces, their theroretical description and procedures of creating physical models for educational purposes. The theoretical part is focused on definitions of basic concepts and classification of geometric surfaces. The non- developable ruled surfaces are represented with more detailed theoretical description by six sample surfaces of the second to fourth degree, i.e. one-sheeted hyperboloid, eliptic hyperboloid, hyperbolic paraboloid, Küpper's conoid, Plücker's conoid, and a right circular conoid. The practical part describes modeling of the sample surfaces from the theoretical part using the Rhinoceros 3D graphics software. Prepared models were converted by Slic3r PE into a 3D printer compable input and printed out. Several illustrative physical models for education were created using this procedure.
Klíčová slova:
klasifikace ploch; parametrická rovnice plochy; Rhinoceros 3D; výukové modely; zborcená přímková plocha; classification of the surfaces; non-developable ruled surface; parametrical equation of the surface; Rhinoceros 3D; teaching models