Original title:
Aktuální trendy v marketingové komunikaci hudebníků na českém rapovém trhu
Translated title:
Current Trends in Marketing Communication of Musicians on the Czech rap Market
Authors:
Slovák, Jan ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Rosenfeldová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Propojení hudebního světa a světa businessu je aktuální téma současné doby. Hudební průmysl se netýká pouze mainstreamových interpretů a kapel, ale také alternativních scén. Marketing v tomto prostředí hraje velkou roli. Jednak v souvislosti se značkami a sociálními sítěmi, a potom také v samotné propagaci hudby. Hip-hopová kultura ovlivňuje životy mladých lidí po celém světě. Nejedná se pouze o témata spojená s násilím a drogami, tak jak byla tato kultura původně reprezentovaná v USA, ale také může být spojena s běžným každodenním životem i na vesnici, tak jako v případě tvorby Opak Dissu Label. Práce je zpracována z pozice studenta marketingu a producenta hudby. Dívá se na aplikaci těchto mechanismů na současné české rapové scéně. Uvádí několik výrazných příkladů komunikace českých a slovenských rapových interpretů, které marketingově ovlivňují jejich popularitu. Práci dále analyzuje způsob jazykové a vizuální komunikace netradičního rapového uskupení Opak Dissu Label na sociálních sítích. Analýza byla možná i díky rozhovoru se členy tohoto uskupení. Práci doplňuje podrobný seznam literatury zabývající se hip-hopovou subkulturou a také seznam zdrojů odkazujících na českou rapovou scénu.The connection between the world of music and the world of business is nowadays a current theme. The music industry is not only about mainstream performers and bands, but also about alternative scenes. Marketing plays a major role in this environment, in relationship to brands and social networks and in the individual promotion of music. Hip-hop culture affects the lives of young people around the world. It is not just about topics related to violence and drugs, as this culture was originally represented in the US, but it can also be associated with everyday life in the village, as represented by Opak Dissu Label. The thesis was written from the position of a marketing student and a music producer. The thesis applies these mechanisms on the contemporary Czech rap scene. It presents some notable examples of Czech and Slovak rap artists' marketing communication, which had an effect on their popularity. Furthermore, the thesis analyses linguistic and visual communication of non-traditional rap group Opak Dissu Label on social networks. The analysis was also possible thanks to an interview with members of this group. The thesis is complemented by a detailed list of literature dealing with hip-hop subculture and a list of sources referring to the Czech rap scene.
Keywords:
brand; Czech rap scene; hip-hop subculture; language analysis; music marketing; rap music; social networks; hip-hopová subkultura; hudební marketing; jazyková analýza; rapová hudba; sociální sítě; značka; česká rapová scéna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107335