Original title:
Nábor a výběr příslušníků generace Y
Translated title:
Recruitment of Members of Generation Y
Authors:
Jakoubková, Jana ; Běhounková, Olga (advisor) ; Šerák, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 4 ABSTRAKT V současné době jsou proměny pracovního trhu intenzivně spojovány s nastupujícími generacemi nových pracovníků, zejména z generace Y, jejichž očekávání a nároky na pracovní pozice v organizacích stoupají úměrně tomu, jak sílí ekonomika a s ní spojené platové či mzdové ohodnocení, možnost kariérního rozvoje a zejména požadavek na smysluplnost práce. Cílem diplomové práce bude postihnout aktuální proměny na trhu práce s orientací na trendy v náboru a výběru pracovníků - zástupců generace Y. Charakterizována bude aktuální situace na trhu práce v České republice, včetně vymezení charakteristik pracovníků podle jednotlivých generací, a také současné trendy v náboru a výběru pracovníků, v personálním marketingu, sociálních sítích a v oblasti budování značky zaměstnavatele. Kvantitativní empirické šetření bude zaměřeno na analýzu metod náboru a výběru příslušníků generace Y v mezinárodní pivovarské společnosti. Sběr dat bude probíhat elektronicky distribuovaným dotazníkem. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 150 respondentů různých národností s různým pracovním zařazením ve společnosti Anheuser-Busch InBev Czech, s. r. o. Klíčová slova: generace Y, Mileniálové, rovnováha mezi pracovním a osobním životem, trh práce, alternativní pracovní úvazky, motivace, personální činnosti, personální marketing,...5 ABSTRACT The current labor market is characterized by emerging new generation of workers, especially from generation Y, whose expectations and demands are increasing in proportion to the growing economy and the associated wage or salary, options of career development, and especially the topic of meaningfulness. The aim of the thesis will be to describe the current changes in the labor market with a focus on trends in the recruitment and selection of workers - representatives of the Y generation. The current situation in the Czech labor market will be described together with characteristics of different generations which are active in the market. Also trends like personnel management, usage of social network in recruitment and employer brand building will be presented. The quantitative empirical survey will focus on analyzing the methods of recruiting and selecting generation Y members in an international brewing company. The data will be collected electronically via a questionnaire. The research sample will contain approximately 150 respondents of different nationalities with different working positions in Anheuser-Busch InBev Czech. Key words: generation Y, millennials, work-life balance, labor market, alternative employment, motivation, personnel activities, personal marketing, employer branding, social...
Keywords:
generation Y|millennials|work-life balance|labor market|alternative employment|motivation|personnel activities|personal marketing|employer branding|social networks; generace Y|mileniálové|rovnováha mezi pracovním a osobním životem|trh práce|alternativní pracovní úvazky|motivace|personální činnosti|personální marketing|employer branding|sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107272