Original title:
Skupinová logopedická prevence v mateřské škole pro vady řeči
Translated title:
Collective Speech and Language Therapy Prevention at a Kindergarten for Children with Communication Disorders
Authors:
Šedivá, Lýdie ; Horynová, Jana (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá skupinovou logopedickou prevencí v mateřské škole pro vady řeči. Cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat průběh logopedické prevence. Bakalářskou práci tvoří dvě části, teoretická část a výzkum. Teoretickou část tvoří tři kapitoly, čtvrtá kapitola obsahuje vlastní kvalitativní výzkumné šetření. První kapitola teoretické části pojednává o vývoji (ontogenezi) řeči. Popisuje vývoj řeči dítěte od jeho narození do plného rozvinutí řeči, také vývoj řeči z hlediska jazykových rovin. Druhá kapitola teoretické části se zabývá narušenou komunikační schopností, především těmi druhy, které se vyskytují u dětí předškolního věku. Třetí kapitola teoretické části vymezuje organizaci logopedické prevence v České republice, popisuje rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání a stručně charakterizuje školní zralost. Dále obsahuje vymezení komunikačních kompetencí a jejich rozvoj v předškolním věku. Cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit průběh logopedické prevence a nejčastější narušení komunikační schopnosti ve vybrané mateřské škole pro vady řeči. Dále bylo cílem zjistit, kdo v dané škole realizuje logopedickou prevenci a jaké má dosažené vzdělání. Práce představuje postupy a materiály, které byly při sledované skupinové logopedické prevenci nejčastěji využívány....The theme of the bachelors ́ thesis is collective speech and language therapy prevention at a kindergarten for children with communication disorders. The aim of the thesis was to find out and describe the process of speech and language therapy prevention. The bachelors ́ thesis consists of two main parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is composed of three chapters, the fourth chapter contains the qualitative research. The first chapter of the theoretical part describes the ontogenesis of speech and language of a child from his/her birth up to the full development of speech and language and it concentrates also on the development of speech and language within the language levels. The second chapter of the theoretical part contains information about communication disorders, especially those types that are typical for preschool children. The third chapter of the theoretical part describes the organisation of speech and language therapy prevention in the Czech Republic, the Framework Educational program for Pre- school Education and it characterises briefly the school maturity. It also includes the definition of communication competencies and the possibilities of their development at pre-school age. The aim of the research part of the bachelors ́ thesis was to get to know,...
Keywords:
communication disorders; kindergarten; pre-school education; speech and language ontogenesis; Speech and language therapy prevention; logopedická prevence; mateřská škola; narušená komunikační schopnost; předškolní vzdělávání; vývoj řeči
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106681