Original title:
Možnosti působení na motivaci žáků se specifickými poruchami učení při speciálněpedagogické intervenci
Translated title:
Possibilities of support of motivation at pupils with specific learning disabilities in special pedagogical intervention
Authors:
Zongorová, Anita ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Bartoňová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnostmi působení na motivaci žáka se specifickými poruchami učení při speciálněpedagogické intervenci, která probíha v běžných základních školách. Cílem práce je zjistit, které přístupy ve speciálně pedagogické praxi jsou z pohledu speciálních pedagogů k podpoře motivace žáků s SPU nejúčinnější a proč. Dílčím cílem je popsat principy posilování motivace ve speciálně pedagogické intervenci. Práce je rozdělená na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je věnovaná specifickým poruchám učení, terminologickým východiskům, etiologii, reedukaci a oblastem zaměření reedukace. Také v ní pojednávame o motivaci, jejich druzích, vlivech na ní a možnostech působení ze strany pedagogických pracovníků. Výzkumná část se zabývá kvalitativním výzkumným šetřením, které mapuje situaci vnímaní významu motivace a práci s motivací při speciálněpedagogické intervenci se žáky se specifickými poruchami učení. Klíčová slova Specifické poruchy učení, reedukace, etiologie, motivace, podpora motivace.This thesis focuses on the possibilities for influencing the motivation of pupils with specific learning disabilities during special pedagogical interventions conducted at schools. The aim of this study is to determine which of the approaches used by specialised pedagogues within the field of specialised pedagogical practice are most effective in increasing the motivation of pupils with learning disabilities and why. One of the sub-goals of this work is to describe the principles for strengthening motivation in special pedagogical interventions. This thesis is divided into two parts: the teoretical and the research part. The theoretical part deals with specific learning disabilities, terminological definitions, etiology and reeducation. It also focuses on motivation, its types, influencing factors and its application. The research part with the use of qualatitive research methods seeks to explore perception of special pedagogues on the role of motivation and support of pupils with specific learning disabilities motivation during the intervention. Key words Learning disabilities, etiology, re -education, motivation, supporting motivation.
Keywords:
etiology; learning disabilities; motivation; re-education; supporting motivation; etiologie; motivace; podpora motivace; reedukace; specifické poruchy učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106442