Název:
Rozvoj sluchového vnímání u dětí s vývojovou dysfázií
Překlad názvu:
Development of Hearing Perception in Children with Developmental Dysphasia
Autoři:
Rybecká, Tereza ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá sluchovým vnímáním u dětí s vývojovou dysfázií. V dané problematice se zaměřuje na využití metody Elkonina, konkrétně na přípravu dětí před zahájením aplikace této metody. Cílem práce bylo provést zhodnocení možností, jak připravit děti s vývojovou dysfázií v mateřské škole speciální na aplikaci metodiky podle Elkonina. V úvodních částech práce je na základě rešerše odborné literatury čtenáři přiblíženo téma narušeného vývoje řeči, konkrétněji pak vývojové dysfázie jako specifické formy narušeného vývoje řeči. Dále je popsána sluchová percepce a možnosti její diagnostiky, především u dětí předškolního věku a také v kontextu vývojové dysfázie. V poslední podkapitole jsou čtenáři představeny možnosti rozvoje sluchové percepce, ve formě námětů na aktivity s dětmi předškolního věku, a samotná metoda Elkonina, k jejímuž využití je aktivitou v této práci směřováno. V závěrečné části práce je popsána aplikace vybraných rozvojových aktivit, které byly prováděny po dobu třech měsíců na vzorku dětí blížících se věku doporučenému pro zahájení aplikace metody Elkonina. Jejím cílem bylo rozvinout jejich schopnost sluchové percepce a připravit je na následnou aplikaci metody Elkonina. Pro ověření výsledků a úspěšnosti aplikace rozvojových aktivit byla provedena dvě výzkumná šetření u...This thesis deals with hearing perception of children with developmental dysphasia. It focuses on the use of the Elkonin method, specifically on the preparation of children before the application of this method. The aim of this work was to evaluate possibilities how to prepare children with developmental dysphasia in kindergarten special for application of Elkonin methodology. In the introductory parts of the thesis, the reader is introduced to the topic of disturbed development of speech on the basis of literature search, more specifically developmental dysphasia as a specific form of disturbed speech development. Furthermore, hearing perception and possibilities of its diagnostics are described, especially in preschool children and also in the context of developmental dysphasia. In the last subchapter, the reader is introduced to the possibilities of the development of auditory perception, in the form of suggestions for activities with children of pre-school age, and the Elkonin method itself, to which the activity in this work is focused. The final part of the thesis describes the application of selected development activities that were carried out for three months on a sample of children approaching the age recommended for the application of the Elkonin method. Its aim was to develop their...
Klíčová slova:
Elkonin; narušený vývoj řeči; předškolní věk; rozvoj; sluchové vnímají; vývojová dysfázie; řeč; development; developmental dysphasia; Elkonin; hearing perception; impaired speech development; preschool age; speech