Original title:
Specifika práce s žáky se sluchovým postižením v hodinách TV na prvním stupni ZŠ
Translated title:
Specifics of the work with pupils with hearing impairment during the hours of Physical Education of primary school
Authors:
Jinochová, Martina ; Horáčková, Klára (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá žáky se sluchovým postižením, kteří jako kompenzační pomůcku využívají kochleární implantát. Cílem práce bylo prozkoumat specifika práce s žáky se sluchovým postižením v hodinách tělesné výchovy na prvním stupni ZŠ. V teoretické části byly shromážděny poznatky ke zmíněnému tématu z odborné literatury. Pozornost byla věnována problematice začleňování žáků prvního stupně se sluchovým postižením do vzdělávacího procesu ZŠ. Práce představuje kochleární implantát coby jednu ze zásadních možností ovlivňování kvality života sluchově postižených osob. Seznamuje čtenáře jak s fungováním a indikací kochleárního implantátu, tak s organizacemi, které se zabývají podporou osob s kochleárním implantátem. Pozornost je dále věnována vzdělávací oblasti Tělesná výchova a podpoře žáků se sluchovým postižením v hodinách tělesné výchovy. V empirické části práce byl využit kvalitativní výzkumný design. Sběr dat proběhl pomocí metod pozorování a hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. Získaná data byla analyzována prostřednictvím metody otevřeného kódování. Výzkumné otázky byly zaměřeny na nejdůležitější aspekty v hodinách tělesné výchovy, a to komunikaci, aktivitu a bezpečnost. K zodpovězení stanovených otázek vedly jednotlivé kategorie získané analýzou otevřeného kódování. Popis...My diploma thesis deals with pupils who are struggling to hear and a cochlear implant may be their hearing aid. The goal of my thesis was to look into the specific work with hearing impairment pupils in lessons of Physical education in elementary school. In theoretical part knowledge of mentioned problem from professional literature was collected. My attention was dedicated to the problem of the first grade hearing impairment pupils' integration to the education system. This thesis presents the cochlear implant as one of the essential opportunity for better quality life of hearing impairment people. Moreover I make the readers familiar with functioning and indication of a cochlear implant, and organisations which support people like these. Besides that I also write about PE education and support of hearing impairment pupils in PE lessons. In empirical part I used a qualitative research design. The collection of information was realized with the methods of watching and deep half-structured talks. The gained information was analysed by using the method of opened coding. The research questions were focused on the most important aspects in PE lessons - in communication, activity, and safety. For answering to research questions led particular categories gained from the opened coding analysis. The...
Keywords:
cochlear implant; elementary school; hearing impairment; inclusion; integration; Physical Education; specifics of teaching; inkluze; integrace; kochleární implantát; sluchové postižení; specifika výuky; tělesná výchova; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106152