Original title:
Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Translated title:
Stress factors and ways of coping with them among novice elementary school teachers
Authors:
Nováková, Monika ; Šírová, Eva (advisor) ; Veselá, Michaela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice začínajících učitelů potýkajících se v rámci prvního roku své profese s různými stresovými faktory. Literárně přehledová část práce stručně vymezuje náplň učitelů pomocí základního představení profesních kompetencí učitelů a dále krátce popisuje odlišné osobnostní charakteristiky ovlivňující vnímání zátěže. Poté se zabývá konkrétními stresovými faktory, uváděnými především zahraničními výzkumy a studiemi, a nejčastěji užívanými copingovými strategiemi zvládání vzniklé zátěže. Na závěr literárně přehledové části jsou uvedena i určitá opatření či návrhy vedoucí k odstranění, či alespoň ke zmírnění náročné situace začínajících učitelů. V rámci empirické části je navržen kvalitativní výzkum zaměřující se především na objevení stresových faktorů vznikajících u začínajících učitelů na českých základních školách a současně i na zjištění a popsání konkrétních strategií zvládání těchto faktorů. Klíčová slova stres, začínající učitel, copingové strategieThe aim of the thesis is to describe the subject matter of initial teachers struggling with various stress factors within the first year of their profession. First, it defines the job description of teachers by using the model of the professional competences of teachers and also briefly describes the different personality characteristics influencing the perception of the workload. Second, it gives an account of the specific stress factors and the most frequently used coping strategies for coping with the workload. And third, there are also some suggestions leading to the elimination or reduction of this challenging situation. The empirical part presents a qualitative research focusing mainly on the discovery of stress factors figuring in the first year of the Czech initial teachers and also on the identification and description of specific coping strategies using to reduce the workload. Keywords stress, initial teacher, coping strategies
Keywords:
stress|initial teacher|coping strategies; stres|začínající učitel|copingové strategie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107983