Název:
Porozumění problematice genderu u žáků 2. stupně ZŠ
Překlad názvu:
Children's understanding of gender issues on secondary school
Autoři:
Uhrová, Veronika ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Předložená diplomová práce je zaměřena na diagnostiku porozumění problematice genderu u žáků základní školy. Cílem práce je analyzovat a srovnat žákovská porozumění problematice genderu představené v teoretické části práce. Teoretická část vymezuje základní pojmy problematiky genderu - gender, stereotyp, genderové stereotypy, rovněž téma konstruktivismu, pedagogického konstruktivismu a dětských interpretací světa. V této části diplomové práce jsou také prezentovány výsledky vybraných výzkumů, které se zabývají danou problematikou. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkumná sonda, která prostřednictvím individuálních hloubkových rozhovorů se žáky základní školy sbírá potřebná data pro následnou kvalitativní analýzu. Výsledky výzkumné sondy jsou následně porovnány s již realizovanými výzkumy v této oblasti.1 ABSTRACT The present thesis is focused on primary school pupil's understanging of gender issues. The aim of the thesis is to analyze and compare how pupils understand the gendre issues introduced in the theoretical part of the thesis. The theoretical part of the thesis defines the theoretical concepts of the gender issues - gender, stereotype, gender stereotypes, also related areas, constructivism, pedagogical constructivism and children's interpretations of the world. In this part of the thesis, there is also presented an overview of current research focused on the gender issues. The practical part consists in a qualitative analysis. The data are collected through individual in-depth interview with primary school pupils. The results of the analysis are compared with previous stuides focused on the gender issues.
Klíčová slova:
gender; hloubkový rozhovor; kvalitativní výzkum; stereotyp; žákovská pojetí; children's understanding; gender; in-depth interview; qualitative research; stereotype