Original title:
Funkce pozitivního posílení v procesu učení
Translated title:
Function of positive reinforcement in a learning process.
Authors:
Mrkosová, Dominika ; Hájková, Vanda (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce si klade za cíl popsat efekt pozitivního posílení a jeho aplikaci v procesu učení. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. Teoretická část práce se věnuje významu pozitivního posílení v procesu učení a chování obecně - jakým způsobem živé organismy nabývají nové vzorce chování a jak vypadají efektivní metody učení. Analytická část práce propojuje a aplikuje poznatky získané v teoretické části práce na metodě učení zvané "Učení postupnými kroky" (Discrete Trial Teaching). Zde je dopodrobna popsána její aplikace, využití a vhodná implementace na příkladu učení motorického imitačního chování. KLÍČOVÁ SLOVA Aplikovaná behaviorální analýza; efektivní metody učení; pozitivní posílení; principy učení a chování; učení postupnými kroky (DTT)Diploma thesis focuses on effect of positive reinforcement and it's application in the learning process. The thesis is divided into two parts - theoretical and analytical. Theoretical part describes importance of positive reinforcement in a learning process and behavior overall. How organisms acquire new skills and how effective teaching methods look like. Analytical part provides practical use of positive reinforcement in an effective teaching method called Discrete Trial Teaching. It's application, use, and correct implementation is provided through an example of teaching a motor imitation behavior. KEYWORDS Applied Behavior Analysis; Effective teaching methods; Positive Reinforcement; Principles of learning and behavior; Discrete Trial Teaching
Keywords:
Applied Behavior Analysis; Discrete Trial Teaching; Effective teaching methods; Positive Reinforcement; Principles of learning and behavior; Aplikovaná behaviorální analýza; efektivní metody učení; pozitivní posílení; principy učení a chování; učení postupnými kroky (DTT)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106492