Název:
Vědecké osobnosti a biologické objevy v učivu přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Scientists and biological discoveries in natural history curriculum at the second grade of primary school
Autoři:
PEPICHOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Pepichová M., 2019: Vědecké osobnosti a biologické objevy v učivu přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Bakalářská práce, Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice. 78 s. Vedoucí práce doc. PaedDr. Radka Závodská, Ph.D. Bakalářská práce se zabývá vědeckými osobnostmi a biologickými objevy v učivu přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Teoretická část zahrnuje informace o přírodopisném kurikulu, seznamuje s historickou metodou výběru učiva přírodopisu, obsahuje analýzu učiva přírodopisu a medailonky vybraných vědeckých osobností. V návaznosti na analýzu textu přírodopisného kurikula a textu učebnic přírodopisu byl vypracován dotazník. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 90 respondentů ze čtyř základních škol a sedmi víceletých gymnázií. Z výsledků vyplynulo, že žáci ve větší míře znali jména vědeckých osobností vyskytujících se v učebnicích, ale neznali jména novodobých badatelů. Bakalářská práce obsahuje návrhy sedmi pracovních listů, které seznamují žáky 2. stupně základních škol se sedmi vybranými vědeckými osobnostmi a jejich objevy.Pepichová M., 2019: Scientists and biological discoveries in natural history curriculum at the second grade of primary school. Bachelor's thesis, University of South Bohemia, Pedagogical Faculty, České Budějovice. 78 p. Supervisor doc. PaedDr. Radka Závodská, Ph.D. The bachelor thesis focuses on the topic of scientists and biological discoveries in natural history curriculum in the second grade of primary school. Theoretical part contains natural history curriculum, informs about the application of the historical method in the natural history, and contains an analysis of natural history textbooks and introduction of scientific celebrities. The questionnaire was created on the base of the analysis of twenty-four textbooks and curriculum of natural history. In total, ninety participants took part in the survey from four primary schools and seven grammar schools. The analysis shows a good pupil's knowledge of scientific celebrities from textbooks and poor knowledge of modern ones. Seven scientific celebrities with their contributions or discovery were selected and worked up in the worksheets that can be used by pupils during their natural history education at primary as well as grammar schools.
Klíčová slova:
2. stupneň ZŠ; historická metoda; přírodopisné kurikulum; vědecké osobnosti a jejich objevy; historical method; natural history curriculum; scientists and biological discoveries; second grade of primary school Citace: PEPICHOVÁ, Markéta. Vědecké osobnosti a biologické objevy v učivu přírodopisu na 2. stupni ZŠ. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/52653