Název:
Normalizační kinematografie v současném televizním vysílání
Překlad názvu:
Normalization-era cinematography in Czech current television broadcasting
Autoři:
Jabůrek, Václav ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Normalizační kinematografii se věnuje řada studií - ať už sémiologických, historických či jiných. Dosud ale nebylo zmapováno, jak často se tato díla objevují v televizním vysílání po Sametové revoluci. Tato práce přináší vhled do toho, jak se zastoupení normalizačních titulů vyvíjelo v pětici nejvýznamnějších českých televizí - konkrétně na obou hlavních kanálech ČT, a na komerčních stanicích Nova, Prima a Barrandov. Zkoumané období zahrnuje osm let v rozmezí 1994 až 2015. Obsahová analýza díky tomu odhaluje dlouhodobé trendy, jež tyto televize ve spojení s normalizačními tituly aplikovaly. Věnuje se například tomu, nakolik je normalizační tvorba zastoupená o víkendech a ve svátečních programech. Jeden oddíl se pak zabývá otázkou propagandy - respektive tím, nakolik je v soudobém vysílání zastoupena normalizační agitace. Tato část studie se opírá o výzkumy Haralda Welzera, podle kterého dobový film výrazně ovlivňuje vnitřní výklad minulosti. Důraz je proto kladen na výskyt československých děl, která překrucují historické události - například seriál Třicet případů majora Zemana nebo komedie Bouřlivé víno. Vedle toho ale byly sledovány i tituly s menší mírou ideologických sdělení, které předkládají idealizovanou podobu normalizační reality a zdůrazňují hodnoty tehdejšího vládnoucího režimu.There are lots of studies about normalization cinematography, its content or historical context of its creation. But there was no research about its presence in post-communist television broadcast in the Czech Republic. This work takes a look on five biggest TV channels - ČT1, ČT2, Nova, Prima and Barrandov - in eight chosen years between 1994 and 2015. Content analysis shows, how are Czech televisions dealing with movies and series from communist era, and whether there are any long-term trends connected with this genre. Thanks to the research method, we can see how the usage of those titles has developed up to present. Study also focuses on programmes during weekends and holidays and the amount of normalization movies on these occasions. One part of this work is dealing with communist propaganda and its presence in current broadcast. As Harald Welzer's studies show, old movies are hugely affecting people's understanding of historical events. Therefore, this survey focuses on Czechoslovak movies, which are falsifying modern history such as TV series Thirty Cases of Major Zeman or comedy Bourlive vino. Apart from those cases, less propagandistic movies have also been examined. For example those showing idealized image of normalization society and values of the former regime.
Klíčová slova:
analýza; Barrandov; normalizace; Nova; Prima; propaganda; statistika; televize; ČT; analysis; Barrandov; Czech TV; normalization; Nova; Prima; propaganda; statistics; television