Original title:
Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslí
Translated title:
Pavel Haas: Chamber Works with Violin
Authors:
Petříková, Šárka ; PAZDERA, Jindřich (advisor) ; MATOUŠEK, Bohuslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslí se zabývá jeho třemi smyčcovými kvartety v kontextu skladatelova života. Hodnotí Haasův skladatelský styl a vzory a rámcové ho zařazuje do kontextu doby.
Diplomová práce se zaměřuje na smyčcový kvartet č. 1 cis-moll, smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor op. 7 a smyčcový kvartet č. 3. op. 15. Obsahuje stručnou historii jejich prvního uvedení, rozbory a zvláštní kapitolu o interpretačních úskalích. Další kapitolou je porovnání interpretací, které zahrnuje první novodobou nahrávku od bostonského smyčcového kvarteta Hawthorne String Quartet, nahrávku Kocianova kvarteta jako zástupce tradiční české kvartetní školy a nahrávky dvou českých smyčcových kvartet mladé generace, Pavel Haas Quartet a Bennewitzovo kvarteta. Jedna z kapitol se zabývá také samotným Pavel Haas Quartet, které nese skladatelovo jméno.The Master’s thesis Pavel Haas: Chamber Works with violin looks into his three string quartets in the context of this composer’s life. It evaluates Haas’s composing style and his visions, and generally takes it in the context of his era.
The thesis is focused on his String Quartet Number One C Sharp Minor, String Quartet Number Two „From the Monkey Mountains,“ and String Quartet Number Three Op. 15. It consists of a brief history of its premieres, analysis and a special chapter about the difficulties of interpretation. The next chapter is about the comparison of recordings, which includes the first contemporary recording made by The Hawthorne String Quartet, the recording of Kocianovo kvarteto as a representative of traditional Czech chamber music school and the recordings of two Czech young generation quartets, Pavel Haas Quartet and Bennewitz Quartet. One of the chapters is focused on Pavel Haas’s Quartet, which is named after him.
Keywords:
Bennewitzovo kvarteto; Kocianovo kvarteto; Pavel Haas Quartet; smyčcový kvartet
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10302