|
Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslí
Petříková, Šárka ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Diplomová práce Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslí se zabývá jeho třemi smyčcovými kvartety v kontextu skladatelova života. Hodnotí Haasův skladatelský styl a vzory a rámcové ho zařazuje do kontextu doby.
Diplomová práce se zaměřuje na smyčcový kvartet č. 1 cis-moll, smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor op. 7 a smyčcový kvartet č. 3. op. 15. Obsahuje stručnou historii jejich prvního uvedení, rozbory a zvláštní kapitolu o interpretačních úskalích. Další kapitolou je porovnání interpretací, které zahrnuje první novodobou nahrávku od bostonského smyčcového kvarteta Hawthorne String Quartet, nahrávku Kocianova kvarteta jako zástupce tradiční české kvartetní školy a nahrávky dvou českých smyčcových kvartet mladé generace, Pavel Haas Quartet a Bennewitzovo kvarteta. Jedna z kapitol se zabývá také samotným Pavel Haas Quartet, které nese skladatelovo jméno.
|
| |
|
Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů
PETŘÍKOVÁ, Šárka
ABSTRAKT V dnešní době se čím dál častěji setkáváme s informací, že dítě bylo napadeno psem. Média nás neustále informují o tzv. bojových plemenech a jejich útoky na člověka. Počet psů v domácnostech výrazně stoupá a společně s tím stoupá i riziko poranění dítěte naším čtyřnohým společníkem. Tato situace vyžaduje řešení. Média z útoku obviňují zvíře, bohužel velmi často není viníkem pes, ale ani dítě. Diplomová práce na téma ?Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů? vychází z praktických zkušeností autorky s objektivní realitou. Sama autorka, která se psům věnuje více jak 15 let, se zde snaží zachytit míru znalostí dětí mladšího školního věku o vrozeném chování našich čtyřnohých domácích ?mazlíčků?. Prostřednictvím vlastního výzkumu, uskutečněného formou standardizovaných dotazníků na vybraných základních školách v jihočeském regionu (v celkovém počtu 284 respondentů) odhaluje primární chyby, kterých se tyto děti dopouštějí v kontaktu se psem vlastním i cizím. Teoretická část diplomové práce se věnuje společnému soužití dětí (resp. lidí) a psů. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřené na historický vývoj psa domácího, na soužití lidí a psů a komunikační signály, které k sobě vysílají, ale také na vliv psa na psychiku dítěte. Z výzkumu vyplynuly výrazné nedostatky ve znalostech dětí, týkající se vrozeného chování psa. Díky této neznalosti děti nedokáží adekvátně reagovat na signál vyslaný psem a hrozí tak vznik rizikové situace mezi dítětem a psem. Na danou problematiku se autorka v závěru práce snaží navrhnout praktická doporučení, která by mohla sloužit jako podklad pro tvorbu nového výukového programu, zaměřeného na prevenci úrazů způsobených útokem psa na dítě.
|