Original title:
Možnosti využití arteterapeutických metod a technik u dětí s poruchou autistického spektra
Translated title:
Possibilities of using art therapy methods and techniques for children with autism spectrum disorder
Authors:
Kolátorová, Lucie ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití technik z oblasti arteterapie při výuce žáků s poruchou autistického spektra. První část práce se věnuje teoretickým poznatkům, které se týkají arteterapie jako takové - obecnými principy, metodami a technikami, které lze při arteterapii využívat. Dále je v práci představena problematika poruchy autistického spektra v kontextu arteterapeutické práce - uvedeny jsou problematické oblasti spojené s PAS, na něž arteterapeutická intervence nejčastěji cílí a které se snaží příznivě ovlivnit. Shrnuty jsou závěry a doporučení dřívějších výzkumů na toto téma. Na teoretické poznatky navazuje případová studie popisující průběh zařazování vybraných artetrapeutických technik do výuky při práci se žákyní s poruchou autistického spektra na střední škole zaměřené na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce bylo zjistit, zda může být užití arteterapeutických prvků při výuce přínosné. To se potvrdilo, nejvýraznější dopad byl zaznamenán v oblasti snižování míry stresu a v komunikační rovině.This bachelor thesis deals with the possibilities of using art therapy techniques in the teaching process of pupils with autism spectrum disorders. The first part deals with the theoretical knowledge about art therapy field - general principles, methods and techniques that can be used in art therapy. In addition, the problem of autism spectrum disorder in the context of art therapy work is presented - the problematic areas associated with the ASD, to which art therapy interventions are most often targeted and which they try to influence positively, are specified. The conclusions and recommendations of earlier research on this subject are summarized. The theoretical background is followed by a case study describing the course of incorporation of some art therapy techniques into teaching when working with pupil with autism spectrum disorder in high school focused on the education of pupils with special educational needs. The aim of this work was to find out whether the use of art therapy techniques in teaching process can be beneficial. This was confirmed, the most striking impact was noted in the field of stress reduction and communication.
Keywords:
Art therapy; art therapy techniques; autism spectrum disorder; special educational needs; arteterapeutické techniky; Arteterapie; porucha autistického spektra; speciální vzdělávací potřeby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104710