Translated title:
Analýza písemně zpracovaných příprav na hodinu CLIL
Authors:
Procházková, Lenka ; Novotná, Jarmila (advisor) ; Walterová, Eliška (referee) ; Klečková, Gabriela (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Content and language integrated learning (CLIL) is a dual focused educational approach in which an additional language is used for the learning and teaching of both language and a non- linguistic subject or its part. While there are numerous forms of CLIL implementation, it is possible to define universal pedagogical principles for CLIL teaching and planning. This research presents a content analysis of 56 lesson plans for a CLIL lesson of financial mathematics/literacy. The aim of this research was to establish whether these lesson plans reflected the CLIL pedagogical principles, to establish what features the respondents saw as key features to a CLIL lesson plan, and whether/how the lesson plans corresponded to the respondents' theoretical proclamations. Our research investigated also the differences in lesson plans by these two sub-groups. An original lesson plan analysis tool (LPAT) was created for this research. It was used as a basis for a quantitative survey and as a framework in content analysis of the lesson plans. The tool identified eight key features of a CLIL lesson plan. The respondent combined approximately five of the key features with other features of the LPAT both in the survey and in the lesson plans. Both the survey and the analysis show that the respondents did not identify...Content and Language Integrated Learning (CLIL) je pedagogický přístup, kdy se cizí jazyk používá jako nástroj pro vyučování nejazykového předmětu, resp. jeho části. Přestože existují nejrůznější podoby implementace CLIL, je možné v publikovaných zdrojích vysledovat společné prvky vyučování a plánování CLIL. Tento výzkum předkládá obsahovou analýzu 56 písemně zpracovaných příprav na CLIL hodinu finanční matematiky/gramotnosti. Cílem tohoto výzkumu bylo stanovit, jestli tyto přípravy odpovídají publikovaným didaktickým přístupům CLIL, resp. do jaké míry jejich autoři vnímají tyto principy jako prvky plánování hodin CLIL a jak jejich vlastní přípravy jejich teoretická tvrzení odrážejí. Práce sledovala také rozdíly mezi učiteli s aprobací pro cizí jazyk a bez ní. V rámci dizertační práce byl vytvořen původní nástroj pro analýzu příprav na hodinu v kontextu CLIL (LPAT), který byl využit jednak jako podklad pro kvantitativní dotazník, jednak jako rámec pro obsahovou analýzu písemně zpracovaných příprav na hodinu. V rámci tohoto nástroje bylo identifikováno osm klíčových didaktických prvků CLIL pozorovatelných v písemně zpracovaných přípravách. Ve zkoumaném vzorku učitelé kombinovali klíčové prvky s dalšími položkami LPAT jak v dotazníku, tak v samotných přípravách. Můžeme tak shrnout, že prvky, které...
Keywords:
CLIL; content analysis; education; financial literacy; lesson plan; CLIL; finanční gramotnost; obsahová analýza; příprava na hodinu; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104402