Název:
Islámské umění
Překlad názvu:
Islamic Art
Autoři:
Šuková, Petra ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Islámské umění AUTOR: Petra Šuková, Bc. KATEDRA (ÚSTAV) Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Viktor Čech, Mgr. ABSTRAKT: Cílem diplomové práce je zkoumat islámské umění v kontextu učení islámu a poukázat na společné prvky s křesťansko-židovskou kulturou, kterou se islám také inspiroval. Práce porovnává určité společné proudy a znaky umění těchto monoteistických náboženství s poukazem na vzájemné vlivy východní a západní kultury, které trvají dodnes. Hlavním předmětem zájmu je lidská postava a pojetí tělesnosti i stereotypy, které o zobrazení člověka v islámském umění máme. Tyto stereotypy a předsudky vůči islámu a islámskému umění jsou tématem také praktické a didaktické části práce, kdy si žáci vyzkouší jak dekorativní, nefigurativní způsob tvorby, tak i úkoly zaměřené na figurativní a současné islámské umění, které nese vlivy západní kultury. KLÍČOVÁ SLOVA: islám, nefigurativní umění, tělo, svaté knihy, tabu, transcendence, mystika, křesťanství, judaismus, identita, stereotyp, současné umění, islamofobieTITLE: Islamic Art AUTHOR: Petra Šuková, Bc. DEPARTMENT: Department of Art Education SUPERVISOR: Viktor Čech, Mgr. ABSTRACT: Object of this thesis is an investigation of islamic art in a context of islamic doctrine with stress on elements which islam has in common with the jewish-christian culture, which was an inspiration for islam as well. The thesis compares certain trends and characters in these monoteistic religions with reference to mutual influences between western and eastern culture, which have been continuing even nowadays. The main object of interest is a human body and its carnality as well as the stereotypes we have about this topic. These stereotypes and prejudices towards islam and islamic art are also the issue for the practical and didactic part, when pupils will have an opportunity to try ornamental and nonfigurative way of depiction as well as a figurative and contemporary islamic art influenced by the western culture. KEYWORDS: islam, nonfigurative art, body, holy books, taboo, transcendence, mysticism, christianity, judaism, identity, stereotype, contemporary art, islamophobia
Klíčová slova:
identita; islamofobie; islám; judaismus; křesťanství; mystika; nefigurativní umění; současné umění; stereotyp; svaté knihy; tabu; transcendence; tělo; body; christianity; contemporary art; holy books; identity; islam; islamophobia; judaism; mysticism; nonfigurative art; stereotype; taboo; transcendence