Název:
Interaktivita ilustrací knih pro děti
Překlad názvu:
Interactivity of ilustrations in the Children's Books
Autoři:
Filipová, Martina ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Text hledá klíčové aspekty interaktivity ve vybraných knihách pro děti, jež dětského čtenáře aktivizují v rovině myšlenky i manipulace. Práce zkoumá proces toho, jak si děti prohlížejí, čtou a hrají s knihami Dagmar Urbánkové Cirkus ulice a Maškary. Snaží se odpovědět na otázku, jak a v čem rozvíjí prohlížení autorských knih vizuální a čtenářskou gramotnost dětí. Případová studie je realizována metodou zúčastněného pozorování. Za použití revidované Bloomovy taxonomie kognitivních cílů analyzujeme metodou kvalitativní analýzy participativní proces hry osmi dětí z hlediska jejich myšlenkových činností. Jako hlavní principy interaktivity nacházíme hru, participaci, komunikaci, proměnlivost, prožitek a možnost něco změnit. Na základě těchto vysledovaných principů interaktivity a jejich souvislostí jsou se zkoumanými knihami navrženy aktivity, jež se dají dále rozpracovat a realizovat s dětmi v hodinách výtvarné či literární výchovy. Práce je zpracovávána v souvislostech čtenářské a vizuální gramotnosti a jejich zastoupení v aktuálních kurikulárních dokumentech, které jsou pedagogickým kontextem této práce. Odborný rámec tvoří vizuální kultura a pojmy jako hra, tvořivost či pedagogický konstruktivistmus. Klíčová slova interaktivita, ilustrace, hra, participace, komunikace, interpretace, vizuální...The text searches for the key aspects of interactivity in selected books for children, that activate the child reader in terms of a thought and manipulation. The thesis focuses on the process of how children browse, read, and play with the books Cirkus ulice and Maškary by Dagmar Urbánková. It aims to answer the question of how browsing through the author's books develops visual and reading literacy of a child. The case study is realized applying a method of participant observation. Using the Bloom's revised cognitive taxonomy, we employ the qualitative analysis method to analyse the participative process of a game of eight children from their thought activity viewpoint. We identify the game, participation, communication, variability, experience, and a possibility to change something to be the key principles of interactivity. Based on these identified principles of interactivity and their mutual ties, we propose activities with the examined books, that can be further elaborated on and realized with children in the art or literature education classes. The thesis is processed in the context of reading and visual literacy and their representation in current curricular documents, that serve as a pedagogical background to this thesis. Its professional frame is given by the notion of visual culture and...
Klíčová slova:
hra; ilustrace; interaktivita; interpretace; komunikace; participace; vizuální gramotnost; čtenářská gramotnost; communication; game; illustration; interactivity; interpretation; participation; reading literacy; visual literacy