Original title:
Inkluzivní povaha Twitterové komunikace politiků: je Twitter skutečně demokratizující systém?
Translated title:
Inclusive Nature of Twitter Communication: Is Twitter Really a Democratizing System?
Authors:
Štědroňová, Jitka ; Šlerka, Josef (advisor) ; Lipková, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce zkoumá velice aktuální téma, a to jak čeští politici využívají sociální síť Twitter se zvláštním zřetelem na její inkluzivní a demokratizující potenciál. Nezbytný teoretický rámec začíná u úplných základů, představuje platformu Twitteru, popisuje její vznik i základní funkce, které nabízí. Dále postupujeme k historickému vhledu, jak tato mikroblogovací síť sloužila jako nástroj politického marketingu nejprve v zahraničí a následně i u nás. Teoretická část je zakončená rozborem několika zahraničních studií zabývajících se interaktivní složkou twitterové komunikace politiků. Empirická část obsahuje analýzu příspěvků z 60 twitterových účtů českých politických představitelů, na jejímž základě se práce snaží zodpovědět otázku, zda politici reagují pouze na skupiny elit, jako jsou média nebo influenceři, či zda stejnou měrou komunikují i s běžnými občany, a posilují tak demokratizační potenciál sociálních sítí.The thesis explores a very current topic of politicians' behaviour on social media with the emphasis on the inclusive and democratizing potential of these systems. The theoretical framework begins with a short introduction of Twitter and its functions followed by an insight into the history of using Twitter as a tool in political campaigns. The thesis also explores studies from abroad focused on the interactive element of politicians' communication on Twitter. The research contains an analysis of 60 Twitter accounts of Czech politicians which aims to answer the question if - and to what extent - Czech politicians interact on Twitter, whether they reply only to elite groups such as media and influencers or to citizens as well, supporting the democratizing potential of social media.
Keywords:
Twitter|social networks|new media|politics|political marketing; Twitter|sociální sítě|nová média|politika|politický marketing
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103592