Original title:
JAPONSKO A MODERNÍ ARCHITEKTURA 1945-1970. Diskurs v Evropě poloviny 20. století
Translated title:
Japan Modern Architecture 1945-1970. Discourse in the mid-20th-century Europe
Authors:
Hojda, Ondřej ; Švácha, Rostislav (advisor) ; Mitášová, Monika (referee) ; Speidel, Manfred (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The dissertation deals with ideas about Japanese architecture in the Western, namely European discourse between 1945 and 1970. Architects and critics identified striking similarities between the Modernist architectural principles and the Japanese tradition from the 1920s; after the World War II, these similarities sparked a wide interest among the architectural public, which led to numerous publications on Japan unprecedented in scope and depth when compared with any other non-Western culture. The goal of this work is to map the discourse that occurred this way, identify the main themes connected to Japan, and show their significance. The sources for the study are prevalently printed media: architectural magazines and books. The notion of 'image' of Japan proves useful since we study interpretations of a different culture; history of ideas as well as visual representation in photography. At the same time, work also follows the of general issues of understanding the 'other'. An analysis of these various representations of Japan in the printed architectural media makes up the main part of the research presented here. To examine the origins of these ideas we go back to the 1930 with architects-writers Tetsurō Yoshida and Bruno Taut, and subsequently look into of writings about Japan by architects who...Tato disertační práce se zabývá myšlením a představami o japonské architektuře v západním, hlavně evropském diskurzu mezi lety 1945 a 1970. Někteří architekti zaznamenali překvapivé podobnosti mezi principy moderní architektury a tradičním Japonskem poprvé ve dvacátých letech, po druhé světové válce pak tyto podobnosti vyvolaly mezi architekty široký zájem. Tento zájem odrážela bohatá publikační činnost, která nemá ve svém záběru a hloubce obdobu, pokud jde o neevropské civilizace. Cílem této práce je zmapovat takto vzniklou rozpravu, určit hlavní témata, která byla s Japonskem spojována, a ukázat jejich širší význam. Zdrojem jsou především tištěná prameny: architektonické časopisy a knihy o architektuře. Hodí se tu dobře pojem "obraz," protože jde o reprezentaci jedné kultury v jiné; zajímají nás dějiny idejí, ale i vizuální reprezentace hlavně pomocí fotografie. Tento výzkum zároveň řeší obecné otázky porozumění "jinému". Hlavní část práce tvoří analýza různých reprezentací Japonska v tištěných médiích o architektuře. Abychom prozkoumali počátky tohoto myšlení, začínáme podrobněji u dvou píšících architektů ze 30. let 20. století - Tecuró Jošidy a Bruno Tauta, a dále sledujeme psaní o Japonsku u mnoha dalších architektů, mezi nimiž nejznámější je asi Walter Gropius. Sledujeme také vývoj diskuse o...
Keywords:
20th Century Architecture|architecture after World War II|architectural history|Japanese architecture|architectural theory|Europe-Japan relationships in art and architecture; Architektura 20. století|architektura po 2. světové válce|dějiny architektury|japonská architektura|teorie architektury|vztahy Evropa a Japonsko v umění a architektuře
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103447