Název:
Science fiction VR: Technologická imaginace kyberpunkové filmové fikce
Překlad názvu:
Science Fiction VR: Technological Imagination of Cyberpunk Film Fiction
Autoři:
Purkrábková, Noemi ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Malečková, Dita (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce vychází primárně ze dvou impulzů, které se těšily zvýšené pozornosti už v 90. letech, kdy se navzájem výrazně proplétaly na nové půdě kyberkultury. Tím prvním je všeobecný zájem o fikci, a zejména science fiction (SF), patrný především v rámci současných myšlenkových tendencí spekulativního realismu a akceleracionismu. Druhý pak představuje nedávný "návrat" technologie virtuální reality (VR) do společenského povědomí. Text provazuje uvažování nad důležitostí fikce s diskurzem rané technologie VR, který ukazuje jako v mnoha ohledech výrazně projektivní, a zároveň zdůrazňuje konstitutivní roli filmové kyberpunkové fikce v utváření některých představ o potenciálu technologie. Práce postupně kontextualizuje uvažování nad vztahem SF a teorie, ukazuje, že fikce tvoří podstatnou součást našich poznávacích procesů, a ani SF tedy nemusí být pouze žánrovou kategorií, ale lze ho pojímat jako specifický typ spekulativní fikce o budoucnosti, jež má řadu styčných bodů s teoretickým uvažováním, a může se tak stát cenným nástrojem filosofie, a to především pokud usiluje o nahlédnutí něčeho zatím neznámého nebo radikálně nového. Konceptuální projekce, kterou SF vykonává, však nepředstavuje pouze pasivní zrcadlo společenských problémů nebo metodologický nástroj, ale do jisté míry i přímo aktivní...This bachelor's thesis draws primarily on two impulses, which both already enjoyed increased attention during the 1990s when they were significantly mutually interwined in the new field of cyberculture. The first one is a general interest in fiction, and especially science fiction (SF), noticeable mainly within the framework of contemporary thinking tendencies of speculative realism and accelerationism. The second is expressed by the recent "comeback" of the technology of virtual reality (VR) into the public consciousness. The text links thinking about the importance of fiction together with the discourse of early VR technology, which is presented as in many ways strongly projective, and at the same time it underlines the constitutive role of cyberpunk film fiction in the creation of some of the ideas about its technological potential. The thesis contextualizes thinking about the relation of SF and theory, it shows that fiction makes a significant part of our cognitive processes and that SF also does not need to be reduced to a genre category but can be perceived as a specific kind of speculative fiction about the future, which shares a number of points of contact with theoretical reflection and can therefore function as a valuable tool for philosophy, especially if it seeks to theorize something...
Klíčová slova:
virtuální realita|science fiction|hyperstition|technologická imaginace|teorie-fikce|kyberpunk|kyberkultura; Virtual Reality|Science Fiction|Hyperstition|Technological imagination|Theory-fiction|Cyberpunk|Cyberculture