Název:
Psychická deprivace a její vliv na školní úspěšnost
Překlad názvu:
Psychologial deprivation and its effect on school success
Autoři:
Libichová, Nicola ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá otázkou, jak moc ovlivňuje prožitá nepříznivá zkušenost v podobě deprivace dítě ve školním věku. Pozornost je nejprve upřena na teoretickou část související s tématem psychická deprivace, jsou zde objasněny potřeby dítěte nezbytné ke zdravému vývoji a také následky, které deprivace přináší. Definuji projevy deprivace v jednotlivých oblastech vývoje dítěte. Práce dále zdůrazňuje vliv rodinného prostředí a ústavní péče na vznik traumatu u dětí předškolního věku. Dále je definován pojem školní úspěšnosti ve vztahu k dítěti školního věku. Práce se zabývá příčinami neúspěšnosti a faktory podílejícími se na neúspěšnosti. Dovolila jsem si zahrnout do své práce odborníkovo pojetí školní neúspěšnosti a jeho metody práce s traumatizovanými dětmi. Analytická část představuje konkrétní případy deprivace, převzaté z odborné literatury a její projevy u vybraného vzorku jedinců. Klíčová slova: psychická deprivace, děti, rodina, náhradní péče, význam rodiny, ústavní výchova, důsledky deprivace, problémy ve škole, strach, školní úspěšnost, školní neúspěšnostThis bachelor thesis deals with the issue, to what extent does a negative experience in the form of deprivation influence a school-aged child. First, the attention focuses on the theoretical part related to the subject of psychological deprivation. The child's needs necessary for its healthy development and the consequences of the deprivation are clarified. I define the symptoms of deprivation in different areas of child development. The work also emphasizes the influence of a family environment and institutional care on the origin of trauma in preschool children. The concept of school success in relation to a school-aged child is then defined. The work deals with causes of failure and factors contributing to failure. I have allowed myself to include an expert concept of school failure and his methods of working with traumatized children. The analytical part presents concrete cases of deprivation taken from the professional literature and its symptoms in a selected sample of individuals. Key words: psychological deprivation, children, family, substitution care, importance of family, institutional education, consequences of deprivation, school problems, fear, school success, school failure
Klíčová slova:
děti|rodina|náhradní péče|význam rodiny|ústavní výchova|důsledky deprivace|problémy ve škole|psychická deprivace|strach|izolace|separace|školní úspěšnost|školní neúspěšnost; childern|family|replacement family care|the importance of family|institutional care|consequences of deprivation|school problems|psychic deprivation|fear|insulation|separation|school succes|school failure