Název:
Seberegulace a její funkce v socializaci jedince : Meditační praxe jako prostředek emoční a behaviorální seberegulace
Překlad názvu:
Self-regulation and Its Role in Socialization: Meditation Practice as a Means of Emotional and Behavioral Self-regulation
Autoři:
Doležalová, Petra ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Kalousová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje seberegulace prostřednictvím meditační praxe. Literárně-přehledová část se věnuje seberegulaci a sebekontrole jako různě definovaným mechanismům regulace vlastních myšlenek, emocí a chování a jejich roli ve schopnosti člověka řídit své jednání a přijímat společenské normy v rámci celoživotního procesu socializace. Zároveň stručně popisuje různé podoby, příčiny a důsledky selhání jak v oblasti socializace, tak seberegulace. Dále diskutuje mechanismy meditační praxe a její účinky - obzvlášť pak na rozvoj seberegulačních dovedností a na závěr představuje dosavadní zkušenosti z výzkumů v této oblasti v penitenciární praxi. V empirické části práce je navržen experimentální výzkum účinku intenzivního 10denního standardizovaně vyučovaného meditačního kurzu techniky vipassana podle S. N. Goenky na míru impulzivity mužské vězeňské populace v České republice. Klíčová slova Seberegulace, sebekontrola, impulzivita, meditace, vipassana, penitenciární praxeThis bachelor thesis investigates the possibilities for development of self-regulation by means of meditation practice. Its literary review part deals with self-regulation and self-control as variously defined mechanisms of one own's regulation of thoughts, emotions, and behavior and their role in one's capability to manage their actions and accept social norms throughout a life- long socialization process. It also briefly describes various forms, causes and consequences of failure in the socialization as well as the self-regulation domain. Further on, it discusses the mechanisms of meditation practice and its effects - particularly on the development of self- regulatory skills and concludes with a presentation of existing experience from this area of research in penitentiary practice. The empirical part proposes an experimental study of the effect of an intensive 10-day standardized meditation course of the vipassana technique as taught by S. N Goenka on the rate of impulsivity among the male prison population in the Czech Republic. Key words Self-regulation, self-control, impulsivity, meditation, vipassana, penitentiary practice
Klíčová slova:
Seberegulace|sebekontrola|impulzivita|meditace|vipassana|penitenciární praxe; Self-regulation|self-control|impulsivity|meditation|vipassana|penitentiary practice