Název:
Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání
Překlad názvu:
A person with diagnosis of Asperger Syndrom and his education
Autoři:
Matoušková, Eva ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Základní myšlenkou práce je seznámení s projevy poruchy zvané Aspergerův syndrom, hledání pomoci jedincům s tímto postižením, jejich zapojení do společnosti, zároveň pomoci pedagogům předcházet a řešit vzniklé konflikty. Po krátkém představení pervazivních vývojových poruch jsem se soustředila na Aspergerův syndrom. Zaměřila jsem se na otázku komunikace, na její odchylky, pojetí komunikace v případě postižených jedinců i její způsoby. Současně jsem se pokusila naznačit možné cesty jejich vzdělávání. Součástí práce je pohled na inkluzi, její podmínky a způsoby formou případových studií. V závěru naznačuji možnosti organizace vzdělávání, a dále zmapování vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti pervazivních vývojových poruch. Empirická část se zabývá zjištěním povědomí pedagogů o postižení, popisem vzdělávání jedince s Aspergerovým syndromem v praxi a předložením návrhů způsobů organizace výuky jedinců s Aspergerovým syndromem. KLÍČOVÁ SLOVA: Autismus, Aspergerův syndrom, kognice, jazyk, řeč, paměť, motivace, zájmy, rituály, hra, triáda příznaků, sociální vztahy, představivost, inkluzeThe main ideas behind this thesis include introducing the characteristics of the disorder known as Asperger syndrome, searching for help for individuals with this disability, looking at their engagement in society, and also helping teachers prevent and deal with existing conflicts. After a short introduction of pervasive developmental disorders, I focused on Asperger syndrome. I concentrated on the issue of communication, its abnormalities, and the concept and modes of communication in the disabled. At the same time, I tried to indicate possible ways to educate people with Asperger's. The thesis also looks at inclusion, its conditions and forms. At the end of this part, I outline ways to organize education and chart the education of teaching staff in the field of pervasive developmental disorders. The empirical part looks into teachers' awareness of the disorder, describes education of individuals with Asperger's in practice, and suggests ways to organize education of people with the syndrome.
Klíčová slova:
Autismus|Aspergerův syndrom|kognice|jazyk|řeč|paměť|motivace|zájmy|rituály|hra|triáda příznaků|sociální vztahy|představivost|inkluze; Autism|Asperger syndrome|cognition|language|speech|memory|motivation|interests|rituals|game|triad of symptoms|social relations|imagination|inclusion