Original title:
Sociální sítě pohledem vybraných generací
Translated title:
Social media in a perspective of chosen generations
Authors:
Renčová, Michaela ; Vochocová, Lenka (advisor) ; Reifová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Sociální sítě pohledem vybraných generací se zabývá odlišnostmi v užívání sociálních sítí mezi generací X a generací Y. Cílem diplomové práce je zjistit, jestli existují rozdíly v užívání sociálních sítí mezi generací X a generací Y. Dále jsou u obou generací zkoumány motivace pro používání jednotlivých sociálních sítí a potřeby, které skrze sociální sítě uspokojují. V první části diplomové práce jsou představeny teoretické koncepty a pojmy, které souvisí s tématem diplomové práce. Konkrétně je definována teorie užití a uspokojení, pojem aktivní publikum, pojmy digital immigrants a digital natives. Následují charakteristiky generace X a generace Y a specifika sociálních sítí. V rámci metodologické části práce jsou popsány metody použité ve výzkumu. Pro výzkum byla zvolena kombinace kvalitativních a kvantitativních metod. V rámci praktické části diplomové práce byl nejprve realizován kvalitativní výzkum uskutečněný prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Druhá část výzkumu byla provedena formou kvantitativního dotazníkového šetření. Na závěr jsou shrnuty výstupy obou výzkumů a navržena další doporučení pro zkoumání této oblasti.The diploma thesis Social media in a perspective of chosen generations covers the topic of differences in the use of social networks between generation X and generation Y. The aim of the thesis is to find out if there exist differences in the use of social networks between generation X and generation Y. Furthermore, the subject of the research is to explore the motivation of generation X and generation Y for using specific social networks and the needs they satisfy through social networks. The first part of the thesis consists of introduction of theoretical concepts and terms related to the theme of the thesis. Specifically, the uses and gratifications theory is defined, followed by the concept of active audience and the terms digital immigrants and digital natives. The following chapter presents characteristics of generation X and generation Y and the specifics of social networks. The methodological part of the thesis describes methods used in the research. For the research I chose a combination of qualitative and quantitative methods. Within the practical part of the thesis, a qualitative research was carried out through in-depth interviews. The second part of the research was carried out in the form of a quantitative questionnaire survey. In conclusion, the outcomes of both studies are summed up...
Keywords:
digital immigrants; digital natives; Facebook; generation X; generation Y; Instagram; social media; uses and gratifications theory; digital immigrants; digital natives; Facebook; generace X; generace Y; Instagram; sociální sítě; teorie užití a uspokojení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102747