Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Mediální výchova jako prostředek rozvoje kritického hodnocení mediálních sdělení u žáků druhého stupně základních škol
Original title:
Mediální výchova jako prostředek rozvoje kritického hodnocení mediálních sdělení u žáků druhého stupně základních škol
Translated title:
Media education as a mean of development of lower secondary school student's critical assessment
Authors:
Caltová, Veronika ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Samek, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na vliv mediální výchovy na schopnost žáků druhého stupně základních škol interpretovat mediální sdělení. Čtenář je uveden do problematiky médií a jejich vlivu na člověka s hlavním zaměřením na žáka druhého stupně základní školy. Druhá část představuje koncept mediální výchovy, nabízí návrh bloku výuky mediální výchovy s evaluací dopadu výuky na příslušné kompetence žáků. Účinnost výuky bude hodnocena pomocí výzkumné sondy koncipované jako kvalitativní porovnávání výpovědí žáků po absolvování kurzu mediální výchovy, pomocí skupinového rozhovoru Focus group. Otázky se zaměřují na kritickou analýzu mediálních sdělení, přičemž jsou odpovědi žáků porovnávány s kontrolní skupinou, která takto vzdělávána nebyla. KLÍČOVÁ SLOVA reklama, vliv, focus group, média, masmédia, mediální výchova, druhý stupeň základního vzděláváníThe thesis is focused on the influence of media education of the ability of students of the second grade of elementary schools to interpret media communication. The reader will be provided an insight into the issue of media and their influence on a person with a main focus on the students of the second grade of elementary school. The second part of this thesis present the concept of media education, it offers a proposal for a block of media education with assessment of the impal of teaching on the respektive competencies of the students. The effectiveness of the teaching will be assessed through research surveys designed as a qualitative comparison of students' testimonies after completing a media education course, using the group interview Focus group. The questions are focused on the critical analysis of media communication, whereas students' answers are compared with a control group that was not equally educated. KEYWORDS advertisement, influence, focus group, media, mass media, media education, second grade of elementary school
Keywords:
advertisement; focus group; influence; mass media; media; media education; second grade of elementary school; druhý stupeň základního vzdělávání; focus group; masmédia; mediální výchova; média; reklama; vliv
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102625