Název:
Chemické omyly ve světle skutečnosti - identifikace a vysvětlení
Překlad názvu:
Chemical mistakes in the light of reality - identification and explanation
Autoři:
Fatka, David ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá rozšířenými misinformacemi a nepravdami s chemickou tematikou. V teoretické části jsou popsány psychologické efekty, které k šíření mýtů vedou, a možnosti vyvracení těchto mýtů. Tato část také popisuje didaktické důvody, které pro středoškolskou práci s misinformacemi existují. Všeobecná praktická část metodami obsahové analýzy na náhodném vzorku Škol- ních vzdělávacích programů prokazuje možnost využití práce s misinformacemi ve vzdělávání. Dále je zde též sestaven přehled organizací a zdrojů užitečných pro vy- vracení mýtů. Specifická praktická část této práce se pak zabývá analýzou vybraných podezře- lých informací, jejich podloženosti a možností didaktického využití. Jde o "léčebné" požívání roztoku oxidu chloričitého, o teorii překyselení organismu a zásadité stravy a o údajnou škodlivost sladidla aspartamu. V podobě, ve které bývají prezentovány, nejsou opodstatněná žádná z těchto tvrzení a ve všech případech bylo nalezeno mezi jejich propagátory množství nepodložených tvrzení.This thesis deals with widespread, chemically-themed misinformation. The the- oretical part describes psychological effects leading to myth spreading. It also descri- bes the debunking possibilities of such myths and the didactic reasons for misinformation- based work on the high school level. General practical part uses methods of content analysis upon random sample of School educational programmes to prove the usability of misinformation-based work in education. It also summarizes the organisations and resources useful for myth debunking. Specific practical part deals with analysis of chosen suspicious information, their credibility and the possibilities of educational work based on them. The chosen in- formation was the "medicinal" usage of chlorine dioxide solution. Rumors of alkaline diet and alleged harmfulness of aspartame, an artificial sweetener, were also chosen. The way they tend to be presented, none of these claims are backed. In all these cases, multiple unsubstantiated claims were found among proponents of these ideas.
Klíčová slova:
Aspartam; Mediální výchova; Misinformace; Mýty; Oxid chloričitý; Vyvracení mýtů; Aspartame; Chlorine dioxide; Media education; Misinformation; Myth debunking; Myths