Original title:
Mikroskopická praktika pro základní školu
Translated title:
Microscopic Practice for Elementary School
Authors:
Švajcrová, Lenka ; Dvořáková, Radka (advisor) ; Poupová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce bylo vypracovat přehlednou příručku mikroskopických praktik pro učitele 2. stupně ZŠ. Mikroskopická praktika byla čerpána z běžných učebnic (Fortuna, Fraus, Jinan, Natura, Nová Škola, Prodos, Scientia, SPN) 6. až 9 ročníků pro základní školu a obohacena o zajímavá mikroskopická praktika z internetu. Tato práce se také zabývala postojem žáků k mikroskopování, což jsem zjišťovala pomocí dotazníkového šetření. Ţáci uvedli, že mají kladný vztah k mikroskopování a napomáhá jim k lepšímu pochopení učiva přírodopisu. Také jsem pomocí dotazníkového šetření zjišťovala, jak často žáci ve školách mikroskopují. Ve školách i přes nedostatečné časové dotace v hodinách přírodopisu probíhají mikroskopická praktika převážně jednou za 14 dní. V teoretické části diplomové práce jsem se zaměřila na stavbu světelného mikroskopu, který se používá ve školách při mikroskopování. Dále jsem se zaměřila na přípravu dočasného a trvalého preparátu, které jsou důležitou součástí příručky pro učitele. Také jsem v teoretické části objasnila význam laboratorních praktik a postoj žáků k těmto praktikům. V neposlední řadě jsem se zabývala přehledem učebnic přírodopisu používaných na základní škole a nižším gymnáziu. Klíčová slova: mikroskop, laboratorní praktika, učebnice, postoje žáků, základní školaThe main aim of my thesis was to come up with a manual for microscopic practices for elementary school's biology classes that are useful and easy to understand. The practices were drawn from ordinary textbooks (such as Fortuna, Fraus, Jinan, Natura, Nová Škola, Prodos, Scientia, SPN) that are often used for teaching pupils from 6th to 9th grade of elementary school. I also added interesting facts and practices which were drawn from the internet. I also focused on the pupil's attitude to microscoping using special questionnaires. Pupils wrote that their relationship with microscoping is positive and it helps them to understand the biology curriculum more. Furthermore, I gained information about the frequency that they practice microscoping at school. Although there are not enough biology lessons overall, I find out that most teachers usually manage to practice microscoping in class once every two weeks. In the theoretical part of the thesis, I focused on the structure of the optical microscope, which is used in classes and on the making of a temporary and permanent preparation. I also clarified the importance of microscoping practices and the pupil's opinions about it. Lastly, I added an overview of biology textbooks used in primary schools and grammar schools. Keywords: microscope, laboratory...
Keywords:
elementary school; laboratory practice; microscope; pupil's opinions; textbook; laboratorní praktika; mikroskop; postoje žáků; učebnice; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102309