Original title:
Jóga s dětmi jako součást intervenčních aktivit u dětí mladšího školního věku s poruchou pozornosti
Translated title:
Yoga a a part of intervention for school age children with attention deficit disorder
Authors:
Jiskrová, Lada ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Komorná, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na osobnost dítěte mladšího školního věku s poruchou pozornosti, na podstatu jógy, jógové cvičení a relaxační cvičení a jejího pozitivního vlivu na žáky mladšího školního věku. Práce zahrnuje detailní popis jednotlivých jógových poloh, sérii pozdravů slunci a také strukturu jednotlivé cvičební hodiny. Cílem práce bylo navrhnout jógové cvičení pro zmírnění symptomů u žáků s ADHD, zjistit jaký má na ně pravidelné jógové cvičení vliv zvláště ve chování ve škole a při zvládání jejich vlastního stresu. K tomuto pedagogickému experimentu byly použity metody analýzy dat a zúčastněného pozorování. Výsledky ukázaly, že pravidelné jógové cvičení ve škole má mírný vliv na zlepšení symptomů ADHD a chování žáků ve škole. Neukázalo se, že by jóga pro děti měla nějaký zásadní vliv na zvládání jejich vlastního stresu. Žáci vnímali jógu jako fyzické cvičení a také jako formu relaxace.The diploma thesis surveys the school age children's personality with attention deficit disorder, yoga and its exercise, relaxation techniques and its positive affect on them. The work shows yoga postures' detailed description, sun salutation and the whole lecture. The aim was to bring in yoga exercise to reduce ADHD symptoms and to find out how can regular yoga exercise affect school behavior and self-perceived stress level. By this experiment was used data analysis and presence observing as the survey methods. The current study found that regular yoga exercise at school has slight change in the participants' ADHD symptoms and school behavior. The current study found no change in the participants' self-perceived stress level. Participants viewed yoga as both physical activity and relaxation.
Keywords:
ADHD; Attention deficit disorder; concentration; memory; relaxation; school behavior; yoga with children; ADHD; chování ve škole; jóga s dětmi; koncentrace; paměť; Porucha pozornosti; relaxační cvičení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102140