Název:
Aktivity ve výuce rozvíjející plynulost ústní produkce u studentů češtiny jako cizího jazyka očima studentů a vyučujících
Překlad názvu:
Activities Developing the Fluency of the Oral Production and the Point of View of Students and Teachers
Autoři:
Horáková, Kateřina ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Prokšová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky): Jazykové produkce studentů češtiny či jiných cizích jazyků lze posuzovat a hodnotit podle tří kritérií - přesnosti/správnost, plynulosti a složitosti. Zvýšení kvality každé z nich je ovlivněno mnoha faktory, mj. osobností studenta, tématem, možností přípravy apod., ale také jazykovou úrovní studenta či didaktickými postupy použitými k dosažení této úrovně. V této magisterské práci se zaměřujeme na plynulost, resp. na metody, které k jejímu rozvoji přispívají; sledujeme nikoli faktickou účinnost těchto metod, ale postoje studentů a jejich vyučujících k nim. Porovnáváme také vliv preference přesnosti, resp. plynulosti, na hodnocení aktivit rozvíjející jeden či druhý jazykový aspekt a jakým způsobem se do hodnocení cvičení promítá jazyková úroveň studentů. V rámci dotazování jsme získali data od učitelů a studentů češtiny jako cizího jazyka, pomocí nichž jsme ověřovali roli výše uvedených faktorů na hodnocení respondentů. Vedle toho jsme porovnali, do jaké míry se liší hodnocení studentů a učitelů, a zabývali se otázkou, zda vybrané aktivity, jež autoři publikací považují za vhodné pro začátečníky/mírně pokročilé, hodnotí stejným způsobem i studenti. Provedeným výzkumem jsme zjistili, že studenti jazykovou náročnost daných aktivit hodnotí stejně jako autoři publikací a že se jejich názor na...(in English): The productions of language of the students learning Czech or other foreign languages may be evaluated in light of three criteria - the accuracy, the fluency and the complexity. The improvement of the quality of each of these can be influenced by a variety of factors, inter alia, personality of the student, the topic, the possibility to prepare before the production and so on, but also by student's language competence or the didactical methods used to reach this level of competence. In this master thesis, the main focus will be placed on the fluency, more precisely on the methods, which are contributing to its development; Rather than focusing on their effectiveness, the scrutiny will analyze the attitude of students as well as the teachers towards each of those methods. Also, we compare, how the preferred aspect (accuracy or fluency) influence the evaluation of the methods and, in the end, if and how the evaluation of the activities is being influenced by the students' level of language. Within questioning we obtained data from teachers and students of Czech as a foreign language. With them, we verified the role of the factors above for the respondends evaluations. Apart from that, we compared, in which measure the evaluations of students and teachers differ and we occupied with a...
Klíčová slova:
plynulost|cizí jazyk|reflexe studentů|reflexe učitelů|metody výuky|výukové aktivity; fluency|foreign language|point of view of students|point of view of teachers|teaching methods|teaching activities