Original title:
Role učitele ve vzdělávání "sociálně znevýhodněných" žáků
Translated title:
The role of the teacher in the elementary education of socially disadvantaget pupils
Authors:
Hirtová, Lenka ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Marádová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tím, jakou roli hraje učitel při vzdělávání žáků vyrůstajících v podmínkách sociálního vyloučení. Cílem práce je prostřednictvím kvalitativního výzkumu porozumět vztahu jedné konkrétní základní školy ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zjistit jak se učitelé v každodenní praxi vypořádávají s požadavky inkluzivního vzdělávání, zda mají žáci vyrůstající v podmínkách sociálního vyloučení přístup k institucionalizované pomoci v podobě podpůrných opatření vycházejících z koncepce společného vzdělávání a jakou roli v přístupu k této pomoci hrají učitelé. Základními teoretickými východisky pro výzkumnou práci je koncept sociálního vyloučení a pojetí učitelské role v rovině očekávání, koncepce a realizace. Práce představuje legislativní rámec, který formuluje aktuální očekávání státu vůči škole při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text zároveň reflektuje, jak se tento legislativní rámec odráží v praxi základní školy, při práci učitelů v konkrétní třídě, s konkrétními žáky. Skrze analyticky stanovená kritéria pro distribuci podpory, názory učitelů a metody práce se pak Autorka vrací k odpovědím na klíčové otázky výzkumu. Autorka mimo jiné dochází k závěru, že dětem vyrůstajícím v podmínkách sociálního vyloučení je na základní škole odepřen přístup k...The thesis deals with the role played by the teacher in the education of pupils growing up in conditions of social exclusion. The aim of the thesis is to understand the relationship between elementary school and the education of pupils with special educational needs. The author wants to find out how teachers cope with the requirements of inclusive education in their day-to-day practice. Another issue is whether pupils growing up in conditions of social exclusion have access to institutionalized help and what role play teachers in accessing this assistance. The author proceeds through qualitative research. The theoretical basis for research work is the concept of social exclusion and the concept of teacher role in the level of expectation, concept and performance. The thesis presents a legislative framework which formulates the state's current expectations towards schools in the education of pupils with specific educational needs. The text is also about how this legislative framework is reflected in the practice of elementary school and what is the impact on the teachers work in a particular class, with specific pupils.The author answers key research questions through the criteria for the distribution of support, the views of teachers and the method of their work. The author concludes that children growing...
Keywords:
inclusion; pupils with special educational needs; role of teacher; social exclusion; support measures; inkluze; podpůrná opatření; role učitele; sociální vyloučení; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101712