Original title:
Role kresby postavy v orientačním testu školní zralosti
Translated title:
The Role of Human Figure in Indicative Test of School maturity
Authors:
Michálková, Anna ; Klusák, Miroslav (advisor) ; Presslerová, Pavla (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rigorózní práce pojednává o roli kresby mužské postavy v Jiráskově Orientačním testu školní zralosti. Cílem práce je příspěvek k rozvoji teorie testovaných schopností. Empirickým materiálem jsou výkony dětí předškolního věku v Orientačním testu školní zralosti, včetně toho pro verbální myšlení a ve vybraném souboru Ravenových barevných progresivních matic. Sběr dat probíhal ve dvou fázích, s odstupem 4 měsíců. Výchozí otázkou je, zda bude výkon v kresbě mužské postavy těsněji korelovat s výkony v těch dalších úkolech, které jsou rovněž orientované na myšlení neverbální (vs. verbální) a o infralogických vztazích (vs. logických). Ukázalo se, že tomu tak není, že za korelacemi stojí spíše míra povšechné rozumové úrovně. Při analýze korelací z hlediska vývoje v daném časovém interval, byl vývoj v kresbě mužské postavy uchopen jako proměnná fungující synchronně s vývojem v dalších úkolech, a také byl v první fázi uchopen jako nezávislá proměnná a také jako proměnná závislá. Při uplatnění přísnějších nároků na míru korelace se ukázalo, že v předškolním věku v intervalu 4 měsíců výchozí úroveň schopnosti kresby mužské postavy neovlivňuje významným způsobem vývoj v dalších oblastech, slabší korelace poté nacházíme např. s Obkreslením skupiny bodů, kde Kresba mužské postavy funguje jako závislá i nezávislá...The thesis deals with the role of drawing of a human figure in Jirásek's Orientation Test of school maturity. The aim is to contribute to the development of theory of tested abilities. Empirical material consists of the works of preschool children in the Oriental Test of School Maturity, including the one for verbal thinking and in a selected set of Raven color progressive matrices. Data collection took place in two phases, four months apart. The underlying question is whether performance in drawing of a human figure will correlate more closely with performance in other tasks that are also oriented towards nonverbal (vs. verbal) and infralogical (vs. logical) operations. It turned out that it is not the case since the correlation is related rather to the degree of the general intellectual level. When analyzing developmental correlations within the given time frame, the development of drawing of a male character was grasped as a variable working synchronously with the development of other tasks. It was also grasped in the first phase as an independent variable and also as a dependent variable. Applying stricter correlation rates it has been shown that in a time interval of 4 months, the initial level of drawing of a human figure does not significantly affect development in other areas.Weaker...
Keywords:
analysis; development; drawing of a human figure; infralogic operations; logical operations; matrices; non-verbal thinking; preschoolers; school maturity; synthesis; verbal thinking; analýza a syntéza; infralogické vztahy; kresba lidské postavy; logické vztahy; matice; názorné myšlení; předškoláci; verbální myšlení; vývoj; školní zralost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101595