Název:
Učitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu
Překlad názvu:
Teacher's personal teaching conception as a crucial factor of geography lessons
Autoři:
Štorková, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Učitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu Abstrakt Bakalářská práce zkoumá učitelovo osobní pojetí výuky zeměpisu, vyučovací styly a některé další vybrané aspekty výuky. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, co a jakým způsobem vyučují dnešní učitelé zeměpisu, co je pro ně v zeměpise nejdůležitější a co chtějí primárně naučit své žáky. Vedle toho bylo velmi důležitým cílem vytvořit výzkumný nástroj (konkrétně dotazník) na zjišťování pojetí výuky učitele a jeho dopadu na výuku. Základní pojmy jako učitelovo osobní pojetí výuky a vyučovací styly jsou definovány v teoretické části. Následuje metodická a praktická část. Praktická část se skládá z výsledků dotazníkového šetření. Dotazník byl připraven a pilotován na základě teoreticko- metodologické rozvahy a diskuze s literaturou. Z výsledků vyplývá, že byl tento dotazník použitelný v praxi a že učitelovo osobní pojetí výuky významně ovlivňuje výuku zeměpisu. Bylo zjištěno, že se respondenti kladou důraz na výuku znalostního přehledu o světě, logické uvažování, orientaci v mapě a v prostoru a aktivity praktické pro život. Největší důraz kladou na výuku o České republice. Všechny tyto znalosti ale považují spíše za jakýsi základ pro to, aby si žáci osvojili postoje, názory a hodnoty a aplikovali množství znalostí do praktických...Teacher's personal teaching conception as a crucial factor of geography lessons Abstract This bachelor thesis examines a teachers' personal approaches of teaching geography, teaching styles and other selected aspects of the learning process. The main task of this work was to determine the content and the way of teaching of modern geography teachers, as well as the most important aspects of geography to be taught and what the teachers primarily want to teach their students. Beside this, a very important goal was to create a research tool (particularly a survey) to determine a teacher's teaching method and its impact on the learning process. Basic terminology, such as teacher's personal approach of teaching and teaching styles are defined in the theoretical part. Methodology and practical part follow afterwards. The practical part is consisted of results of the survey. The survey was prepared and piloted based on the theoretical-methodological balance sheet and the literature discussion. The results show that this survey was usable in practice and that the teacher's personal approach significantly influences the teaching process of geography. Respondents were found to place emphasis on teaching general worldview, logical reasoning, map and space orientation, and activities that are practical for life. The...
Klíčová slova:
cíle výuky zeměpisu; mapy; obsah výuky zeměpisu; učebnice; učitelovo osobní pojetí výuky; vyučovací styly; geography teaching content; geography teaching objectives; maps; teacher's personal teaching conception; teaching styles; textbooks