Název:
Metody výuky houslové hry se zaměřením na metodu Suzukiho a Colourstrings
Překlad názvu:
Violin Teaching Methods With the Focus on the Suzuki Method and Colourstrings Method
Autoři:
Kořenová, Zuzana ; Perglerová, Marka (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V diplomové práci se zabývám metodami výuky houslové hry a souvisejícími výukovými materiály. V první části práce se věnuji tradičním českým školám, jež jsou v současné době nejčastěji používané na našich Základních uměleckých školách. Stručně přestavuji metodické materiály určené výuce začátečníků autorů Josefa Micky a Magdaleny Mickové, Otakara Ševčíka, Jana Čermáka a Jaroslava Berana, Zdeňka Goly a Evy Bublové. Ve druhé části, která by měla být těžištěm mé práce, se zaměřuji na dvě pedagogické metody, které mají svůj původ v zahraničí a to metodu Suzukiho a metodu Colourstrings. Shinichi Suzuki vytvořil svou metodu v poválečném Japonsku a akcentuje ve výuce hry na nástroj rozvoj potenciálu člověka a společnosti, nikoli nutně dosažení mistrovství na poli houslové hry. Popisuji její základní pilíře a východiska. Poslední zde pojednaná metoda Colourstrings částečně vznikla z metody Suzukiho, její autor Géza Szilvay ji původně stvořil pro svou dceru, dnes profesionální houslistku. Szilvay se v současnosti věnuje rozsáhlé přednáškové činnosti v oblasti hudební pedagogiky a distančním výukovým projektům, jeho domovským působištěm je The East Helsinki Music Institut a Sibeliova akademie ve Finsku. Metodu se snažím podrobněji nastínit pomocí jejího základního výukového materiálu, knihy Colourstrings...The Diploma Thesis addresses the methods of teaching playing the violin and related teaching materials. The first part of the Thesis is devoted to traditional Czech schools, which are at the moment the most common resource material used at the Czech ZUS basic fine arts schools. I briefly introduce methodical materials intended for the education of beginners by Josef Micka and Magdalena Micková, Otakar Ševčík, Jan Čermák and Jaroslav Beran, Zdeněk Gola and Eva Bublová. The second part, being the centrepiece of the Thesis, is focused on two pedagogical methods which are non-Czech by origin - namely the Suzuki method and the Colourstrings method. Shinichi Suzuki created his method in post-war Japan and his accent in teaching playing an instrument is in the development of the potential of a person as well as the society, not really achieving true mastery in violin playing. The Thesis includes a description of its cornerstones and foundations. The last method addressed in the Thesis is the Colourstings method, emerging partly from the Suzuki method. Its author, Géza Szilvay, created it for his daughter, now a professional violinist. Szilvay is currently heavily involved in a tour of lectures on musical pedagogy and long-distance teaching projects. He is based at The East Helsinki Music Institute and...
Klíčová slova:
Beran; Bublová; Colourstrings; Gola; housle; metoda; Micka; Suzuki; Szilvay; výuka; začátečníci; Čermák; Ševčík; beginners; Beran; Bublová; Colourstrings; Gola; Micka; Suzuki; Szilvay; teaching; the method; violin; Čermák; Ševčík