Original title:
Mechanismy tvůrčího procesu
Translated title:
Mechanisms of the Creative Process
Authors:
Hadušovská, Michala ; HAVELKA, Jiří (advisor) ; TOMÁNEK, Karel František (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci Mechanismy tvůrčího procesu autorka zkoumá a reflektuje vlastní tvorbu a kreativní proces. Cílem tohoto zkoumání je objevit vnitřní řád
a logiku tvůrčího procesu, resp. odhalit mechanismy a nástroje, se kterými pracuje. Poznání a zvědomění používaných technik má sloužit tomu, aby bylo možné nástroje líp poznat, vědomě uchopit a především rozvíjet.
Nejdůležitějším cílem diplomové práce bylo pokusit se odsledovat fáze a proměny tvůrčího procesu od tvůrčího nápadu až po realizaci představení. Pro lepší orientaci jsou proces tvorby i text diplomové práce rozdělené do čtyř fází a dvou širších okruhů. První okruh se zabývá obdobím příprav, druhá část je reflexí jeho praktické části, divadelních zkoušek.
Sledování vlastní cesty a osobitého způsobu i přístupu k tvorbě z odstupu, přineslo autorce jasnější obraz toho, jak mechanismy a nástroje uvnitř procesu fungují. Jejich poznání a rozvíjení dává možnost převádět myšlenky, nápady
i vize do reality víc vědomě a cíleně.In the thesis entitled Mechanisms of Creative Process, the author examines and reflects her own creation and creative process. The purpose of this study is to discover the internal order and logic of the creative process, respectively to discover the mechanisms and tools with which it works. Knowledge and awareness of the used techniques should serve to make the tools know better, consciously grasp and, above all, develop. The most important aim of the thesis was to try to follow the phases and transformations of the creative process from the creative idea to the realization of the performance. For better orientation, the process of creation and the text of the thesis are divided into four phases and two wider circuits. The first circuit deals with the period of preparation,
the second part is the reflection of its practical part, the theatrical rehearsals.
Tracking her own path and distinctive way and approach to creation from
a distance, has given the author a clearer picture of how the mechanisms and tools work inside the process. Their knowledge and development gives them the ability to transform the thoughts, ideas and visions into reality more consciously and purposefully.
Keywords:
kreativita; nástroje tvůrčího procesu; tvůrčí myšlení; tvůrčí práce; umělecká inspirace
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10126