Original title:
Herectví v alternativním divadle
Translated title:
Acting in Alternative Theatre
Authors:
Dvořáková, Kateřina ; ADÁMEK, Jiří (advisor) ; HAVELKA, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce popisuje specifika herecké tvorby v inscenacích režisérky Kláry
Hutečkové. Její autorka nejprve ukazuje, jakým způsobem se spolupráce během
studií na DAMU vyvíjela, přičemž si všímá, že už v počátcích se často vymyká
tradičnímu pojetí herectví jako tvorby postavy. Spolupráce vyvrcholila v roce
2016 vytvořením absolventské inscenace K majáku, do strany 73, ve které se
uplatňují poznatky z dřívější práce. Stěžejní je tedy analýza této inscenace, která
zkoumá způsob herecké práce a vede k definování hereckého projevu třemi typy:
postava, mezi postavou a prostředníkem, prostředník. V závěru práce jsou tyto
tři typy aplikovány na konkrétní příklady hereckého projevu v inscenaci.This thesis describes the specific aspects of actors’ work in the productions
directed by Klára Hutečková. The actor shows how the collaboration developer
during the years of study at DAMU, noting that from the very beginning it
exceeded traditional concepts of acting as the creation of a character. The
collaboration culminated in 2015 with the graduation production To the
Lighthouse, up to the Page 73, which made use of experience gained in previous
works. They key part of the thesis id, therefore, analysis of this production,
focusing on the acting and defining three types of means of actors’ expression:
the character, between the character and the intermediary, the intermediary. In
the conclusion, those three types are applied to concrete examples from the
production.
Keywords:
alternativní divadlo; divadelní inscenace; dramatické postavy; herectví; Hutečková, Klára
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10125