Název:
Vliv sdílené videoherní zkušenosti na kvalitu transgeneračních vztahů
Překlad názvu:
The impact of shared video game experience on the quality of transgenerational relationships
Autoři:
Květon, Petr ; Jelínek, Martin Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Sociální procesy a osobnost 2017, Brno (CZ), 20170918
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cíle. Hraní videoher představuje významný fenomén v životě dnešních dětí a adolescentů. Kvalita mezigeneračních vztahů je mimo jiné ovlivněna sdílením zkušeností a zážitků. Tato studie se zaměřuje prozkoumání vlivu sdílené zkušenosti s hraním videoher na kvalitu vztahů mezi prarodiči a jejich vnuky. Metoda. Výzkumný vzorek tvořilo 113 frekventantů Univerzity třetího věku Masarykovy univerzity (101 žen) ve věku 59 až 80 let (M=66,3, SD=4,1). V rámci elektronicky distribuovaného dotazníku byla zjišťována míra zkušenosti s hraním videoher, dále míra sdílení videoherního zážitku s vnoučaty, a míra kvality transgeneračních vztahů. Výsledky. V rámci mediačního modelu bylo zjištěno, že videoherní zkušenost nepřímo ovlivňuje kvalitu mezigeneračních vztahů prostřednictvím vzájemného sdílení této zkušenosti. Limitace. Limitujícím faktorem zobecnitelnosti výsledků je zapojení specifické skupiny seniorů (frekventantů U3V), která se odlišuje od obecné populace seniorů.Objectives. Playing video games is a significant phenomenon in the lives of today's children and adolescents. The quality of intergenerational relationships is influenced by the sharing of specific experience. This study focuses on the impact of shared experiences with video game playing on the quality of relationships between grandparents and their grandchildren. Subjects and setting. The research sample consisted of 113 students of the University of the Third Age of Masaryk University (101 women) aged 59 to 80 (M = 66.3, SD = 4.1). Using the electronically distributed questionnaire, the level of video game experience, the sharing of video games with grandchildren, and the quality of transgenerational relationships were assessed. Results. Using the mediation model, it has been found that video game experience indirectly affects the quality of intergenerational relationships through mutual sharing of this experience. Limitations. The limiting factor for the generalizability of results is the involvement of a specific group of seniors (U3A participants), which is different from the general population of seniors.
Klíčová slova:
older adulthood; transgenerational relationships; videogames Číslo projektu: GA15-03875S (CEP) Poskytovatel projektu: GA ČR Zdrojový dokument: Sociální procesy a osobnost, 2017 LOOKING BACK, LOOKING FOR... Sborník příspěvků, ISBN 978-80-86174-22-8