Original title:
Jak vyučovat děti filosofii aneb o dívce, smrti a výsměchu, o velrybě nemluvě
Translated title:
How to teach children philosophy or on a girl, death and derision to say nothing of a whale
Authors:
Profant, Martin Document type: Papers Conference/Event: Multikulturní dimenze v RVP ZV a její reflexe v ŠVP prostřednictvím výchovy k občanství, Olomouc (CZ), 2007-08-20 / 2007-08-24
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Esej tematizuje problém výuky filosofie na střední škole. Zkoumá prostor, který se otevírá mezi nemožností učit na této úrovni vzdělávání filosofii jako systematickou disciplinu s testovatelným postupem osvojování si znalostí a mezi citlivostí mladých lidí k nesmiřitelným krutostem světa. Využívá přitom modelově výklad o smrtelnosti jako bytostném rozlišovacím rysu mezi člověkem a zvířetem.The essay is focused on teaching philosophy at high schools. It orders to survey a space for philosophizing which is opened between the impossibility of teaching philosophy as a systematic discipline with the testable advancement of the knowledge and the sensibility of young people to the irreconciable cruelties of the world.
Keywords:
animal; curriculum; instrument; mortality; philosophy; teaching Project no.: CEZ:AV0Z90090514 (CEP) Host item entry: Multikulturalita a výchova k občanství, ISBN 978-80-87027-37-0
Institution: Institute of Philosophy AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0159946