Název:
Knihy nakladatelství Baobab pro děti předškolního věku a jejich role v rozvoji čtenářství
Překlad názvu:
Children's books from the Baobab publishing house for pre-schoolchildren and their role in the development of the reading literary
Autoři:
Smutná, Petra ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The aim of this diploma thesis is to describe the uniqueness of the Baobab publishing house books for pre-school children and to find out what is the opinion of parents and pre- school teachers on selected books from this publishing house, on their content and on their graphic design. In the theoretical part I describe and explain the basic concepts of the reading literacy. I also devote to the contemporary situation in the book market for children, especially pre- school children, mostly non-readers. I focus on a small alternative publishing house called Baobab, its book production for children in general, and on its awarded books. In the empirical part I interviewed parents (41 returned questionnaires altogether) about their awareness and opinion on the Baobab publishing house and on selected books published by Baobab, namely Jak zvířataspí (How Animals Sleep), Šmalcova ABECEDA (Šmalec's Alphabet) and Z domu a zahrady (From the House And the Garden). I also interviewed 7 pre- school teachers to find out about their awareness of the Baobab publishing house and about their opinion on the selected books. Unlike the parents, all teachers had known the publishing house. It was proved that although the publishing house was awarded several prizes for its children's books (especially for the graphic design), the...Cílem této diplomové práce je popsat specifika nakladatelství Baobab ve vztahu ke knihám pro děti předškolního věku a zjistit, jaký je názor rodičů i pedagogických pracovníků mateřských škol na vybrané knihy z tohoto nakladatelství, na jejich obsah i výtvarné zpracování. V teoretické části popisuji a vysvětluji základní pojmy týkající se čtenářské pregramotnosti a nastiňuji současnou situaci na knižním trhu pro děti, zejména předškolního věku, tedy ještě nečtenáře. Zaměřila jsem se na malé alternativní nakladatelství Baobab, jeho produkci knih pro děti a nominace a ocenění těchto knih v literárních soutěžích. V empirické části jsem prostřednictvím dotazníků pro rodiče (celkem 41 vyplněných dotazníků) zjišťovala povědomí a názor na výše zmiňované nakladatelství a dále na konkrétní knihy, které díky Baobabu spatřily světlo světa, konkrétně na knihu Jak zvířata spí, Šmalcova ABECEDA a Z domu a zahrady. Rovněž jsem vedla rozhovory s pedagogickými pracovníky mateřské školy (celkem 7 učitelek) a zjišťovala také jejich znalosti v oblasti nakladatelství Baobab a jejich názory na vybrané knihy. Ukázalo se, že všechny učitelky nakladatelství znaly, na rozdíl od rodičů. Potvrdilo se, že ačkoliv knihy vydané v tomto nakladatelství získaly několik ocenění, zejména za výtvarnou složku, dospělí na jejich tvorbu mají...
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; ilustrace dětské knihy; knižní festival Tabook; knižní trh; kvalita dětské knihy; literatura pro děti předškolního věku; nakladatelství; nakladatelství Baobab; ocenění literatury; čtenářství; Baobab publishing house; book market; books for pre-school children; children's book illustrations; literature awards; pre-school child; publishing house; quality of children's books; reading literacy; Tabook book festival