Název:
Vzdělávací proces žáků s odlišným mateřským jazykem na úrovni A1 v české základní škole: případová studie
Překlad názvu:
Educational proces in case of pupils with different mother tongue on level A1 at primary school in the Czech Republic: a case study
Autoři:
Jetenská, Kristýna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá procesem výuky češtiny žáků s odlišným mateřským jazykem na úrovni A1. Cílem této diplomové práce bylo zmapování přístupu k této problematice na dvou základních školách. Pro zpracování empirické části jsem zvolila formu případové studie, která se vztahuje k teoretické části a obsahuje odpovědi na čtyři výzkumné otázky, které se týkají přístupu vedení školy, metod, forem výuky a výukových materiálů používaných vybranými učiteli. Zaměřila jsem se také na dílčí pokroky čtyř vybraných žaků s odlišným mateřským jazykem, proto práce obsahuje i čtyři podrobné kazuistiky žáků. Z výsledků jasně vyplývá, že ideálním modelem je vedení školy, které podporuje své učitele v dalším vzdělávání a zajišťuje žákům i hodiny češtiny jako druhého jazyka. Ideální učitel, který tyto žáky učí, využívá ve výuce a hodnocení individuální přístup, využívá v hodinách různé metody a formy výuky a má o problematice výuky žáků s odlišným mateřským jazykem přehled nejen obecně, ale i z jazykového hlediska. Klíčová slova žák s odlišným mateřským jazykem, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, případová studieMy thesis is aimed at the process of teaching the Czech language for pupils with different mother tongues at the level A1, so the aim of this thesis was to describe the approaches to the educational process at two primary schools. I chose to do case studies about the approaches. The practical part is based on theory and contains answers to all research questions about the approaches of school management at primary schools, teaching methods and educational materials. Furthermore, I focused on the progress of four pupils with different mother tongues, so the practical part contains four detailed reports about them. The results showed that ideal school management supports teachers in professional development and provides special lessons of the Czech language as a foreign language. Ideal teachers, who teach the pupils with different mother tongues, use different kinds of teaching methods and individual approaches. In addition to this, they know how to teach these pupils in general and from a language perspective. Key words pupil with different mother tongue, pupil with special educational needs, integration, inclusion, case study
Klíčová slova:
inkluze; integrace; případová studie; žák s odlišným mateřským jazykem; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; case study; inclusion; integration; pupil with different mother tongue; pupil with special educational needs