Název:
Význam pohádek v procesu socializace dítěte
Překlad názvu:
The importance of fairy-tales in child socialisation process
Autoři:
Lendvay, Jakub ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Význam pohádek v procesu socializace dítěte si klade za cíl, ukázat pohádku jako důležitou součást života dítěte. Obsah bakalářské práce je teoretickou studií, která se zabývá významem pohádek v procesu socializace u dětí předškolního a mladšího školního věku. V první části této práce se krátce zabývám vymezením pojmů, kde shledávám, že sa- motný pojem pohádka je i pro autory těchto žánrů těžko uchopitelný. V další části pokračuji základním členěním pohádek na jednotlivé žánry a druhy. Zjišťuji, že vzájemné prolínání folklóru, literatury a individuální tvorby je nejpatrnější v moderní autorské pohádce. V druhé části této prá- ce odhaluji, jak moc pohádka zasahuje do různých oblastí dětského světa. Pohádka nejenže může výrazně zasahovat do života rodiny a ovlivňovat či spoluutvářet hodnoty či dětskou hru. Pohádka má také významný vliv na vnímání reality či na rozvoji mezilidské komunikace. Nejnovější tren- dy v medicíně ukazují, že pohádkou můžeme i léčit. Závěrem konstatuji, že pohádky zasahují do mnoha sociálních oblastí dítěte. Mají ale také enormní psychologický význam, spolupodílejí se na osobnostním rozvoji dítěte a spoluutváří budoucí směřování jedince. Klíčová slova Pohádka, socializace dítěte, rodina, rodinné pouto, lidová slovesnost, so- ciální interakce, subjektivní...This bachelor's work The importance of fairy-tales in child socialization pro- cess is aiming to describe the fairy-tales as an important part of child so- cialization. This work is only theoretical study concern to child socializa- tion preschool child and lower school age. The first part of this work is about the terms, where I found that even for writers is hard to describe the term of fairy-tales. Next part is about basic classification. I realize that close connection among folklore, literature and author's individual pro- duction is clearly visible in modern author fairy-tales. Second part reveals fairy-tales connected to many kind of social fields. Particularly it is about family live, worth of life, child game and especially it is about perception of reality and intermediate communication development. The newest trends in medicine shows, how fairy-tales are used for healing. Finally I can state, that fairy-tales are connected to many of social fields in child life. Fairy-tales has also large psychological impact, together helps to build child personality and their future aiming. Keywords Fairy-tales, child socialization, family, family bond, folk lingual diction, social interaction, subjective reality, objective reality, social identification, preschool age, lower school age.
Klíčová slova:
Pohádka|socializace dítěte|rodina|rodinné pouto|lidová slovesnost|sociální interakce|subjektivní skutečnosti|objektivní realita|sociální identifikace|dítě předškolního a mladšího školního věku; Fairy-tales|child socialization|family|family bond|folk lingual diction|social interaction|subjective reality|objective reality|social identification|preschool age|lower school age