Original title:
Vnímání a prožívání férovosti při koupi a placení
Translated title:
Perception and experience of fairness in the process of buying and paying
Authors:
Pocar, Martin ; Höschlová, Eva (advisor) ; Černíková, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice vnímání a prožívání férovosti v kontextu koupi a placení. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a uvedeny základní teoretická východiska. Značná část práce se věnuje faktorům, které ovlivňují vnímání a prožívání (ne)férovosti. Tyto faktory jsou v práci rozděleny do čtyř skupin. Dále se práce zaměřuje na následky vnímané a prožívané neférovosti a podává přehled copingových strategií, které jedinec využívá, aby obnovil svou vnitřní rovnováhu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje prevenci vnímání a prožívání neférovosti. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu - experimentu, který si klade za cíl zjistit, jestli poskytnuté informace o ceně a cena samotná ovlivňují vnímání férovosti ceny. Experiment je doplněn o dva dotazníky, které mají určit, jestli při formování úsudku o férovosti ceny hrají roli osobnostní charakteristiky jedince. Klíčová slova Férovost ceny, férovost cenotvorby, nerovnost, copignové strategie, negativní emoceThis thesis deals with issues of perception and experience of fairness in context of buying and paying. It focuses initially on the general definition and there is stated general theoretical basis. Considerable part of thesis deals with factors, which influence perception and experience of (un)fairness and these factors are divided into four groups. In the next part it deals with consequences of perceived and experienced unfairness and provides overview of coping strategies, which the individual uses to restore the inner balance. The last chapter focuses on the prevention of perception and experience of unfairness. The empirical part proposes a research design - an experiment, whose aim is to find out, if there is any impact on perception of fairness of provided price information and price itself. The experiment is supplemented by two questionnaries, whose aim is to discover potential personal characteristics related with forming of judgement of fairness. Keywords Price fairness, pricing fairness, inequity, coping strategies, negative emotions
Keywords:
price fairness|pricing fairness|inequity|coping strategies|negative emotions; férovost ceny|férovost cenotvorby|nerovnost|copingové strategie|negativní emoce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100563